برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

ریاضیدان ها چه کار می کنند!

پنجشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۲، ۰۸:۱۲ ب.ظ

شاید این سوال برای شما پیش اومده باشه، که منظور از تحقیقات ریاضی چی هست؟ یا مثلا وقتی کسی میگه من دارم روی یه موضوع ریاضی تحقیق می کنم منظور چی هست؟ یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی ریاضی چی کار میکنن؟

لیسانس که بودم، فکر می کردم، محققین ریاضی می شینن و یه سوال که کسی حلش نکرده جلوشون میزارن و اینقدر روش فکر میکنن تا حلش کنن.

ولی واقعیتش اینه که تعداد کسانیکه اینجوری کار کنن تقریبا صفرن چرا که اگه یه مسئله ای نسبتا معروف باشه و کسی تا حالا حلش نکرده باشه، فکر کردن بهش خیلی ریسکیه و احتمالا بعد از کلی فکر کردن نمیشه حلش کرد.

مثلا اندرو وایلز که حدس آخر فرما(یکی از معروف ترین مسائل حل نشده ریاضی تا 20 سال قبل) رو اثبات کرد.  چون مدت زیادی تمام وقتش رو رو این سوال گذاشته بود، دانشگاهی که براش کار می کرد میخواسته اندرو رو اخراج کنه چون می دیدن که بازده علمی خاصی نداره.(اندرو هم نتونسته بود سوال رو حل کنن تا بهشون ثابت کنه بیکار ننشسته و داره رو حدس فرما فکر میکنه)

ولی واقعیتش اینه اغلب ما ریاضیدان های (یا بهتر بگم ریاضی خوان های) درجه 3-4 به بعد، جرات اینجور ریسک ها رو نداریم.

بیشتر کارهای ما و 99.99 درصد ریاضیدان های دنیا تعمیم و یا بهبود روش های موجود هست.

ببینید یه مثال از فیزیک میزنم تا موضوع بیشتر جا بیفته: دو نظریه مطرح تو دنیای فیزیک الآن فیزیک کوانتوم و نظریه نسبیت هست که هر دو تو نیمه اول قرن بیستم مطرح شدن، به نظرتون فیزیک دان ها تو 50 سال اخیر داشتن چی کار میکردن؟ هیچی داشتن با این نظریه ها بازی میکردن!!!

واقعیتش اینه که نظریات انقلابی که مسیر علم رو تغییر بدن خیلی به ندرت به دست میان.

در واقع عده زیادی رو یه موضوع کار میکنن و ذره ذره اون موضوع رو جلو میبرن و در یه لحظه خاص بالاخره یکی پیدا میشه و یک نتیجه عالی از این همه تلاشی که هزاران نفر کردن رو میگیره. مثلا قبلا از انیشتین هم صدها فیزیک دان متوجه ایرادات مختلف تو مکانیک نیوتونی شده بودن، اما بالاخره یه نفر(انیشتین) اومد و با جمع بندی نتایح دیگرون نظریه انقلابیش رو داد.

من جایی خوندم که بیش از 60 هزار دانشمند دارن روی درمان ایدز کار میکنن. مسلمه که هر کدوم یه ذره علم رو جلو میبرن تا بالاخره یه روش برای درمان ایدز پیدا بشه.

برای اینکه دید شهودی تری بهتون در مورد چگونگی کار ریاضی خوان های تحصیلات تکمیلی بدم کارهایی که خودم تو فوق و دکتری کردم رو توضیح میدم (اغلب ریاضی کاربردی ها کارهای شبیه این می کنن):

1- (فوق لیسانس- تحقیق در عملیات): موضوع کار من مدلسازی خطوط نفت بود: خطوط نفت پالایشگاه ها رو به انبارهای بزرگی در نزدیکی بازاهای مصرف وصل میکنن عموما از یک خط لوله برای انتقال هم زمان چند محصول مثل بنزین، گازوئیل و ... استفاده میشه. مسئله اصلی تو خطوط نفت این بود که نیاز انبارها در سریعترین زمان ممکن با کمترین هزینه تامین بشه.

خوب قبل از من خیلی ها رو این سوال کار کرده بودن و روش های مختلفی هم برای حلش بود. کاری که ما تو فوق انجام دادیم اومدیم این مسئله رو در شرایطی مدل کردیم که انبارهایی که روی مسیر خط لوله هستن فقط برداشت نکنن و در صورت نیاز بتونن به خط لوله تزریق هم داشته باشن مثلا اگر تو انبار تهران گازوئیل زیاد هست و نیاز نیست و تو سمنان به گازوئیل نیاز فوری هست. به جای اینکه از پالایشگاه مثلا آبادان گازوئیل فرستاده بشه مستقیما از تهران فرستاده بشه.

حالا همین سوال رو عده زیادی روش کار میکنن مثلا اگه رو یه خط لوله چند تا پالایشگاه بود  چه طوری میشه مسئله رو مدل کرد؟ اگه یه خط لوله به چند تا خط لوله دیگه منشعب بشه  مدل چه طوری میشه؟ و در واقع هر کس کمی مدل های موجود و بهبود مید، این روند تا مدتی ادامه پیدا میکنه بعد چند سال چند مدل رضایت بخش که تمام حالات رو پوشش میدن بوجود میاد. و کم کم این مسئله به اتمام میرسه.

2- دکتری (آنالیز عددی):موضوعم در مورد بازسازی تصاویر و البته اغلب کارم به حل دستگاه های ماتریسی بزرگ میگذره. کاری که دارم الان می کنم اینه : روش های دیگرون رو میخونم، هر بار فکر می کنم تا یه ایده به ذهنم برسه، یعد برای اون ایده ای که تو ذهنم هست برنامه کامپیوتری می نویسم،(با میپل و یا مطلب) نتایج رو با کارهای دیگرون مقایسه می کنیم. اگه نتایج رضایتبخش بود( مثلا خطای روش کمتر بود و تصویر تولیدی بهتر بود) شروع به اثبات همگرایی روش می کنیم.

این کار اینقدر توسط ما و افرادی که رو این موضوع کار میکنن ادامه پیدا میکنه تا بالاخره بعد از سال ها یه روش موثر برای حل دستگاه ها با ابعاد خیلی بزرگ پیدا بشه .

من حدس میزنم تعداد دانشجویان لیسانسی که روی مسائل معروف ریاضی مثل حدس گلدباخ فکر میکنن، خیلی بیشتر از ریاضیدان های حرفه ای باشه.زمانیکه تازه دانشگاه قبول شده بودم تو همون چند هفته اول یکی از دانشجویان سال بالایی ما یه سمینار در مورد نظریه اعداد ارائه داد. و توش به تعدادی از مسائل حل نشده ریاضی اشاره کرد، بعد سمینار همه ما تا چند روز فکر حل کردن این سوال ها با بودیم. یکی از هم کلاسیامون هفته ای نبود که حدس گلدباخ رو اثبات نکنه!!! هر هفته یه اثبات جدید براش می نوشت و به استاد ها میداد و اونها هم مجبور بودن، اثبات ها رو با زحمت بخونن و بهش اشکالاش رو بگن.

  • عباسی

نظرات  (۷)

مقاله ویلیام ترستون "درباره اثبات و پیشرفت در ریاضی" هم مقاله خوبیه در مورد کاری که ریاضیدانها انجام میدهند.

Thurston, on proof and progress in mathematics
https://arxiv.org/abs/math/9404236


پاسخ:
ممنون به خاطر معرفی مقاله.
البته وبلاگتون هم جالب بود.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

سلام استاد من دانشجوی رشته ریاضی ام و از مهر امسال تو گرایش آنالیز ریاضی قراره ارشد بخونم ولی فکر میکنم اونجور که باید سواد ریاضی داشته باشم ندارم

ولی عاشق ریاضی ام نمیدونم از کجا شروع کنم و سوادم رو ببرم بالا، خیلی دوست دارم مقاله بنویسم، تو سمینار شرکت کنم، کار علمی انجام بدم، من دیوونه این جور کارام

ولی متاسفانه نه راهش رو بلدم و نه تا حالا شرایطش برام ایجاد شده و استادامون زیاد استقبال نمیکنن

میتونین کمکم کنین؟؟

میتونم از راهنمایی ها و مشاوره هاتون استفاده کنم؟؟

اگه میشه چه جوری؟؟

استاد بی صبرانه منتظر جوابتونم

**** ****** * ***********************

پاسخ:
سلام، خوب طبیعیه که شما ندونید چطور میشه مقاله نوشت یا کار علمی جدی انجام داد و ... چون اصلا دوره لیسانس برای اینجور کارها طراحی نشده, وقتی که برید ارشد بعد از یکسال کم کم همه چی دستتون میاد و اونجا شما استاد راهنما و استاد مشاور دارید و به اندازه ای که لازم داشته باشید راهنمایی تون می کنن
سلام
متن جالبی بود . من هم خودم ریاضیات رو خیلی دوست دارم البته بخش نظریه اعداد . اتفاقا 2سال روی یه مساله خاص(حدس گلدباخ) هم فکر می کنم که به نتایج جالبی رسبده ام .
من خیلی خیلی خیلی دوست دارم با افرادی چون اندرو وایلز  اشنا بشم و باهم تبادل علمی داشته باشیم .این طور افراد خیلی کم هستند و من هنوز یه نفر هم پیدا نکردم .
به نظر من برای ریاضیدان شدن سه چیز مهم هست.
1:اعتماد به نفس بسیار بالا
2:داشتن فکر بی دغدغه و فکری با نهایت ارامش
3:تمرکز وتفکر روی یک موضوع خاص با وسواس
پاسخ:
wy
جالب بود من خودم فوق الکترونیک هستم ولی به ریاضی علاقه دارم البته پیش شما نمیشه از ریاضی صحبت کرد .. چیزی که نوشتید حداقل برای من بسار جالب بود و واسم سوال بود.. کلا همین تلاش شما در اینجا به نظر من یک کار مفید است از اونجاییکه پاسخ بعضی از ابهامات رو رفع میکنید .. اما دوست دارم بگم که الان کار  موسسه ای که بیشترین استخدام ریاضی دان ها رو داره NSA سازمان امنیت اظلاعات آمریکا است که اکثرا واسه کشف رمز استخدام میشوند و البته روشهای کشف میکنند در ریاضیات که شاید سالها بعد منتشر بشود.. و البته در پردازش تصاویر که یک ریاضی دان همه این روشها رو پایه گذاری میکند و یک مهندس استفاده... من دوست داشتم یک دوست دکتری ریاضی داشتم که از ایشون استفاده میکردم
پاسخ:
ممنون از اطلاعاتت

تو ارشد و دکترا چه وقت در مورد اینچیزا بهمون میدن

در ضمن شما و امثال شما چقدر ریاضی بلدید

پاسخ:
منظورت تو خط اول کامنت برای من مفهوم نیست.
در مورد خط دوم: به اندازه بقیه دکترا های دیگه ریاضی
عجب شخصیت جالبی داشته این دوستتون

استاد ممنوم خیلی برام جالب بود خوبه ک از تجربیاتتون در اختیارمون میذارید

من خیلی دوست داشتم بدونم دانشجویان مقاطع بالاتر چطوری و روی چه موضوعاتی کارمیکنن و اصولا شیوه شون برای شروع و یا ادامه تحقیقاتشون چیه؟

من خیلی دوست دارم بیشتر با رشته م آشنا بشم

فعلا فقط سعی میکنم خوب فکرکنم و سعی کنم دنبال مسائل جدید باشم تا اینطوری شاید ذهنم رو برای آنچه ک در مقاطع بالا تر لازم هست آماده کنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی