برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

کارشناسی ارشد 7

جمعه, ۵ مهر ۱۳۹۲، ۰۷:۰۷ ق.ظ

یکی از خوانندگان وبلاگ خواسته بودن که یه سری مطلب در مورد ارشد و تعداد کلاس ها در هفته و  تعداد واحد ها بنویسم.

در مورد تعداد واحدها تو ارشد،تا اونجا که یادم مونده 26 واحد درس هست که 12 واحدش اجباریه

برای رشته ریاضی کاربردی 12 واحد اجباری شامل 3 درس:1- آنالیز حقیقی 2- آنالیز عددی پیبشرفته 3- تحقیق در عملیان پیشرفته1

برای رشته ریاضی محض 12 واحد اجباری شامل 3 درس:1- آنالیز حقیقی 2- جبر پیشرفته 3- هندسه منیفلد

علاوه بر اینها 12 واحد هم درس هایی هست که افراد براساس گرایش خاص خودشون بر می دارن مثلا من که تحقیق در عملیات بودم 3 درس:تحقیق در عملیان پیشرفته 2، بهینه سازی ترکیبیاتی و بهینه سازی غیرخطی رو برداشتم. در مورد بقیه گرایش ها یادم نیست دقیقا چه درس هایی پاس می کردن.

البته 2 واحد درس هم به عنوان سمینار هست که الکیه!!!

در مورد تعداد کلاس ها تو هفته هم، تو سال اول هفته ای حداقل 6 جلسه کلاس دارید و تو سال دوم اصلا کلاس ندارید و باید رو پایان نامه تون کار کنید.

نظر شخصیم اینه که کلا ارشد راحت تر از کارشناسی هست و دانشجو تو ارشد وقت آزاد بیشتری داره. تنها مشکلش منابع درس هاست که به زبان انگلیسی هست که البته اون مشکل هم بعد از ترم اول حل میشه.

در مورد پایان نامه ارشد: الآن که تعداد دانشجویان دکتری خیلی زیاد شده، توجه چندانی به پایان نامه های ارشد نمیشه. تو اغلب موارد استاد راهنما به شما چند تا مقاله میده که بخونید و بفهمید اون مقالات چی گفتن بعد شما زمانیکه این مقالات رو خوندید اگه تونستید چیز جدیدی به اونها اضافه کنید که چه بهتر و گرنه همون مطالبی رو که فهمیدید تو پایان نامه تون می نویسید و دفاع می کنید.

تجربه شخصی من و کسانیکه می شناسم میگه که داوران، پایان نامه های ارشد رو اصلا  نمی خونن و فقط یه نگاه کلی روش میندازن، و همین موضوع باعث میشه نوشتن پایان نامه کار راحتی باشه (مگر اینکه استاد راهنماتون آدم گیری باشه (یا بهتر بگم آدم متعهدی باشه که به کارش اهمیت بده)).

البته من فکر می کنم بازدهی علمی فوق لیسانس برای کسانیکه می گیرن بیشتر از لیسانس و دکتری هست ( با اینکه ارشد 2 ساله و لیسانس و دکتری 4 ساله هست)

علتشم اینه که چون یه مرتبه سبک کار عوض میشه و مسولیت درس ها روی دوش خود دانشجو قرار میگیره، باعث میشه بازدهی بره بالا، اغلب دانشجو ها یه ترم بعد از ورود به ارشد میتونن متن های تخصصی رشته شون رو به زبان انگلیسی بخونن و کار با نرم افزار و برنامه نویسی رو یاد بگیرن.

من خودم قبل از ارشد اصلا بلد نبودم با نرم افزارهای تخصصی ریاضی کار کنم، حتی کار با نرم افزارهای عمومی مثل اکسل و پاورپوینت رو هم بلد نبودم. اما تو ارشد فرصتی شد تا همه اینها رو یاد بگیرم.

من الآن اعتقاد دارم اگه شخصی بره تو 4 سال 2 تا ارشد دیگه بگیره بهتر از گرفتن یه دونه دکتری هست.

  • عباسی

نظرات  (۴)

ممنون استاد
سلام استاد
اگر بخوایم فوق ادامه بدیم حتما باید رشته مرتبط با ریاضی بخونیم یا آزادیم ؟
پاسخ:
سلام، هر رشته ای بخوایید میتونید شرکت کنید
سلام استاد. 
من دانشجوی ترم 5 ریاضی هستم.یک یا 2 ترمه که تصمیم گرفتم برای ارشد شروع کنم به خوندن.اما تا به حال فقط جزوه های هر درسم رو خوندم و عملان هیچ تمرینی ازشون حل نکردم،درس های رشته ما هم که به حل تمرین زیادی نیاز داره.الان که ترم 5 هستم،هم حجم درسهایی که باید پاس کنم زیاده  وهم حجم دروس منابع ارشد که تا به حال خیلیاشونو پاس کردم.از ظرفی از بس تمرین حل نکردیم حل تمرین درس هایی مثل جبر وآنالیز و بلد نیستیم،می خواستم خواهش کنم راهنماییم کنید،چی کار کنیم برامون خیلی بهتره؟
پاسخ:
سلام
سعی می کنم سر فرصت یه پست در پاسخ شما بنویسم. البته امیدوارم

استاد سلام

برای آمادگی برای ازمون ارشد شما چه پیشنهادی رو دارین؟

"یکی از دوستام میگه ما ک فعلا زمان زیادی داریم و بیایم تمام دروس منابع ارشد رو چند قسمتش کنیم و (به قول یکی از  اساتید این ترممون)تا میتونیم  ازش سوالامونو دربیاریم یعنی همراه با تقویت و تسلط روی مطالب ازاساتید هم سوالامونو بپرسیم تا یه سال و اندی بعد گرفتار چه کنم  چه کنم نشیم."

پاسخ:
سلام. به نظرم تو هر ترم هر درسی دارید سوالای ارشد سال های قبل همون درس رو حل کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی