برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

ریاضیدان های بزرگ دنیا

شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۲، ۰۵:۵۳ ب.ظ

تو این سایت لیستی از 100 ریاضیدان بزرگ دنیا تهیه شده. من نمی دونم مبنای تهیه این لیست چیه و بر چه اساسی این طبقه بندی صورت گرفته. (مثلا گاوس به عنوان سومین ریاضیدان بزرگ تاریخ معرفی شده که به نظر من درست نیست چرا که گاوس بزرگترین ریاضیدان تاریخ بوده) در هر حال اسم ده نفر اول این لیست اینها هستن:

1- نیوتن

2- ارشمیدس

3- گاوس

4- اویلر

5- ریمان

6- هنری پوانکاره

7- لویی لاگرانژ

8- دیوید هیلبرت

9- اقلیدس

10- لایب نیتیز

اسم دو ریاضیدان بزرگ ایرانی هم تو این لیست هست:

30- محمدبن موسی خوارزمی

91- خیام

 در مورد خوارزمی تو این سایت اومده:

Al-Khowârizmi (aka Mahomet ibn Moses) was a Persian who worked as a mathematician, astronomer and geographer early in the Golden Age of Islamic science. He introduced the Hindu decimal system to the Islamic world and Europe; invented the horary quadrant; improved the sundial; developed trigonometry tables; and improved on Ptolemy's astronomy and geography. He wrote the book Al-Jabr, which demonstrated simple algebra and geometry, and several other influential books. Unlike Diophantus' work, which dealt in specific examples, Al-Khowârizmi presented general methods. (Diophantus did, however, use superior "syncopated" notation.) The word algorithm is borrowed from Al-Khowârizmi's name, and algebrais taken from the name of his book. There were several Muslim mathematicians who contributed to the development of Islamic science, and indirectly to Europe's later Renaissance, but Al-Khowârizmi was one of the earliest and most influentia

ترجمه: عبارات داخل آکولاد در متن اصلی نیست و توسط من اضافه شده.

خوارزمی ( که محمد بن موسی هم نامیده می شود) یک ریاضیدان ایرانی بود که دراوایل عصر طلایی علوم اسلامی به عنوان ریاضیدان، منجم و جغرافی دان کار می کرد.

او سیستم رقمی ده دهی هندی {همون اعداد تو مبنای ده }را به جهان اسلام و اروپا معرفی کرد. و ربع زمانی { وسیله ای بوده که زمان را به کمک خورشید مشخص می کرده است} را اختراع نمود.او ساعت های خورشیدی را بهبود داد. جداول مثلثاتی را توسعه داد و نجوم و جغرافیای بطلمیوسی را بهبود بخشید.او نویسنده کتاب الجبر که به حساب و هندسه مقدماتی مربوط است و چندین کتاب تاثیرگذار دیگر است. 

برخلاف کارهای دیوفانتوس { ریاضیدان یونانی که معادلات دیوفانتوسی رو احتمالا در نظریه اعداد دیدید} که با مثال های مشخصی درگیر بود. خوارزمی روش های عمومی ارائه میداد (اما دیوفانتوس از نمادهای فوقالعاده ساده تری استفاده می کرد).

لغت الگوریتم از اسم الخوارزمی گرفته شده است. و کلمه الجبرا {جبر به زبان انگلیسی} از اسم کتاب خوارزمی اقتباس شده است.

ریاضیدانان اسلامی متعددی در توسعه علوم دوره اسلامی و همچنین به طور غیر مستقیم در دوره اروپای بعد از رنسانس نقش داشته اند. اما خوارزمی یکی از اولین و تاثیرگذارترین ها بوده است.

------------------------------------------------------

در مورد خیام هم نوشته : (که من دیگه حوصله تایپ ترجمش رو ندارم)

Omar Khayyám (aka Ghiyas od-Din Abol-Fath Omar ibn Ebrahim Khayyam Neyshaburi) is sometimes called the greatest Islamic mathematician. He did clever work with geometry, developing an alternate to Euclid's Parallel Postulate and then deriving the parallel result using theorems based on theKhayyam-Saccheri quadrilateral. He derived solutions to cubic equations using the intersection of conic sections with circles. Remarkably, he stated that the cubic solution could not be achieved with straightedge and compass, a fact that wouldn't be proved until the 19th century. Khayyám did even more important work in algebra, writing an influential textbook, and developing new solutions for various higher-degree equations. He may have been first to develop Pascal's Triangle (which is still called Khayyám's Triangle in Persia), along with the essential Binomial Theorem (Al-Khayyám's Formula):       (x+y)n = n! Σ xkyn-k / k!(n-k)!

Khayyám was also an important astronomer; he measured the year far more accurately than ever before, improved the Persian calendar, and built a famous star map. He emphasized science over religion and proved that the Earth rotates around the Sun. His symbol ('shay') for an unknown in an algebraic equation might have been transliterated to become our 'x'. He also wrote treatises on philosophy, music, mechanics and natural science. Despite his great achievements in algebra, geometry, and astronomy, today Omar al-Khayyám is most famous for his rich poetry (The Rubaiyat of Omar Khayyám).

  • عباسی

نظرات  (۲۰)

سلام     مرسی     دقیق نمیدونم بدون کنکور کدوم  دانشگاه  میتونم  برم  اما کلا   اونایی  که رتبه  های اول ریاضی رو توالمپیاد میارن  بدون کنکورن   ما توی انجمن  ریاضیدانان تعدادمون زیاده  اما فقط از ما2نفر پیشنهاد دانشگاه واترلو کانادا رو قبول کردن الان بقیمون ایرانیم و فقط من ویه نفر دیگه رشته تجربی رفتیم  و بقیه همه ریاضین             البته اینم بگم دلیل رد کردن دانشگاه کانادا  شرایط سخت درسیش و بعد از اون هم این بود ک چند ماه اول پشتیبانی رایگان بود و بعد از اون مدت باید حداقل تو  3واحد درسی  نمرهaکسب میکردی و اگر هم نمیتونستی  هزینه 1ترم برات میلیونی در می امد           اینم بگم مدت یکساله دیگه المپیاد شرکت نکردم چون تغییر رشته دادم   ولی اگه بخوام میتونم برگردم
تا جایی که میدونم پذیرش بدون کنکور ربطی به دیپلم نداره دوست من با دیپلم ریاضی رفت حقوق‏(بدون کنکور‏) شما هم میتونید برید رشته های مهندسی بدون کنکور دادن به این خاطر پیشنهاد میکنم تجربی بمونید البته اگه هدفتون قبول شدن رشته های زیر گروه ریاضی در دانشگاه های خوب هست اون موقع برید ریاضی
سلام  ازتون میخوام خودتو بذارید جای من اگ رشته ریاضی میتونستید بدون کنکور برید دانشگاه   ریاضی میرفتید یا تجربی؟           البته اینم لحاظ کنید که در حال حاضر دانش اموز سال دوم تجربی بهترین دبیرستان استان هستید  
تجربی رشته های خوب کمتری داره،اگه دنبال پزشکی،دندانپزشکی و داروسازی هستید باید چندتا نکته رو درنظر داشته باشید،یکیش اینه که خیلی طول میشکشه تا فارق التحصیل بشید‏(پزشکی7سال اون2تا5سال‏)تازه اگه تجدید دوره نخورید،ی مشکل دیگش طرح اجباریشه که2سال هست و باید یمدتی یا کلشو برید نقاط محروم،و همچنین سروکله زدن با افراد که خیلیاشون اوضاع جالبی ندارن اون لحظه و بد برخورد میکنن،قبول شدنش تو کنکور باید زیر2500توی منطقه1باشید که راحت نیست،ولی اگه تخصص بلیرید درامد فوق العاده ای داره به نسبت خیلی رشته ها‏(بعضی از تخصص هاش مثل رادیولوژی،ارتوپد،لاپاروسکوپی تا100میلیون و یا بیشتر میره‏) یسری رشته دیگه مثل شنوایی سنجی فیزیوتراپی بینایی سنجی هم هست که د رامدش بد نیست لیسانس هم هستن رشته های فنی و مهندسی خوب ‏4ساله لیسانس میگیرید درامدشون بدنیست ولی بازار کارشون داره خراب میشه واقعا‏(البته درامدشون خیلی کمتر از پزشکان متخصصه‏)باز بعضی رشته های فنی درامدشون بهتره بازارکارشونم بیشتره،رشته های علوم پایه بازارکارشون خیلی زیاد نیست و همچنین درامدشون!ولی خوب واقعا قشنگن!رشته های مدیریت و اقتصاد و حسابداری و...رو زیاد اطلاعی ندارم و خود استاد عباسی اطلاعات خوبی دارند امیدوارم مفید بوده باشه نوشته هام اگه سوالی داشتید تا جایی که بلدم سعی میکنم جواب بدم
سلام  ببخسید  ی سوال اگ  شما  تورشته  ریاضی میتونستید برید دانشگاه رشته  ریاضی رو انتخاب میکردید یا تجربی؟
پاسخ:
بهتره از یه مشاور با تجربه کمک بگیرید
خیلی ممنون

سلام میتونم ازتون بخوام راهنماییم کنید    درامد یک پزشک جراح بیشتره یا یک مهندس هوافضا با فرض اینکه هردوشون توی دانشگاه معتبردرس خونده باشن

پاسخ:
سلام. درآمد یک پزشک جراح خیلی خیلی بیشتر از مهندس هوافضا که هیچی، خیلی بیشتر از دکتراهای هوافضا هم هست.
سلام
بله ریاضی میخونم
سلام  دوست خوبم از راهنماییتون ممنونم من نمیخوام این حدسو اثبات کنم فقط چون تو انجمن هر چندوقت یک بار روی یه ریاضیدان کار میکنیم ما ایندفعه داریم تموم نظرامونو جم میکنیم و مینویسیم ک در ایند ه شاید کسی بتونه از روی اونا اب نتیجه ای برسه    البته منظور از اینده ملیاردها سال بعده                                                            ی سوال دارم ازتون شما ریاضی میخونید
سلام
من توصیه میکنم که یه نگاهی به اثباتی که وایلز برای حدس فرما کرد یا اثباتی که موچیزوکی برای حدسabcانجام داده(که هنوز تایید نشده چون خیلی پیچیده هست و کسی نمیفهمه)بیاندازید
جفت حدس ها صورت بسیار ساده ای دارند و دانش اموز راهنمایی هم میفهمه صورت قضیه رو ولی اثباتی که براشون شده خیلی وحشتناکه!!و فقط افراد کمی به خوبی درک میکنند اثبات رو که همشون پشتوانه های خیلی قوی ای دارند و استادهای برجسته هستند
به همین خاطر پیشنهاد میکنم که فکر اثبات گلدباخ نباشید

سلام
من توصیه میکنم که یه نگاهی به اثباتی که وایلز برای حدس فرما کرد یا اثباتی که موچیزوکی برای حدسabcانجام داده(که هنوز تایید نشده چون خیلی پیچیده هست و کسی نمیفهمه)بیاندازید
جفت حدس ها صورت بسیار ساده ای دارند و دانش اموز راهنمایی هم میفهمه صورت قضیه رو ولی اثباتی که براشون شده خیلی وحشتناکه!!و فقط افراد کمی به خوبی درک میکنند اثبات رو که همشون پشتوانه های خیلی قوی ای دارند و استادهای برجسته هستند
به همین خاطر پیشنهاد میکنم که فکر اثبات گلدباخ نباشید

سلام  ما چند وقتی  هس توی انجمن ریاضیدانان جوان داریم روی حدس گلدباخ کار میکنیم البته ب نتایج قابل  توجهی نرسیدیم خوشحال میشم اگ  ب چیزی راجب حدس گلدباخ رسیدید توی وبلاگتون بذارید من هرچند وقت یکبار وبلاگتونو چک میکنم    چون هرچی باشه شما استادید ومن فقط ی دانش اموز ک عضو انجمن ریاضیدانان ایرانه    فقط  بگید حاضر به  همکاری  با من هستید یا نه
پاسخ:
سلام. من که روی حدس گولدباخ کار نمی کنم که بخوام به نتیجه ای هم برسم. شما هم امیدوارم موفق بشید.
ببخشید ی سوال داشتم البته میتونید جواب  ندید                   شما  چرا رشته ریاضی رو انتخاب کردید
سلام چند ماه پیش یک ریاضیدان پرویی به نامHarald Helfgottادعا کرده بود که قضیه ضعیف گلدباخ رو اثبات کرده‏(البته فرد شناخته شده ای هست اییشون و اثبات نوابیغی!نیست‏)البته هنوز تایید نشده اثبات
پاسخ:
سلام،باید منتظر بود دید اثباتش تایید میشه یا نه؟
سلام  ی سوال داشتم ایا در حدس گلدباخ اعداد میتونن تکرار بشن؟؟؟
پاسخ:
بله
سلام  من ی دانش  اموزم  ک ب طور اتفاقی  باشما اشنا میشم      ممنون میشم اگ راجب حدس گلدباخ اطلاعات مفیدی در اختیارم قرار بدید            باتشکر
پاسخ:
سلام. اگه تو اینترنت سرچ کنید به اندازه کافی اطلاعات در موردش هست.

استاد اثباتش رو کجا میتونم پیدا کنم ؟ انتگرال رادیکال سینوس رو میگم !

پاسخ:
این انتگرال یه انتگرال بیضوی مرتبه دوم است که قابل محاسبه نیست. میتونی اینجا رو ببینی:
http://math.stackexchange.com/questions/177709/indefinite-integral-of-sqrt-sin-x
و
http://en.wikipedia.org/wiki/Elliptic_integral#Complete_elliptic_integral_of_the_second_kind
Pierre Deligne
David Mumford
Gerd faltings
Jean Pierre Serre
Stephen Smale
البته الان دیدم که تورستن پارسال از دنیا رفته
پیشنهاد میکنم اسامی بالا را سرچ کنید
پاسخ:
ممنون. من نگاه کردم اما اینکه اسم این افراد الآن تو لیست صد تایی ها بیاد خیلی سخته. باید گذشت زمان نشون بده که کارهاشون چقدر مهم هست .

سلام استاد !  انتگرال رادیکال سینوس چطوری حل میشه ؟ آیا جواب داره؟

پاسخ:
سلام. ثابت شده که این انتگرال جوابی به صورت فرم بسته نداره (به قول خودمون نمیشه انتگرالش رو گرفت)

سلام استاد

استاد من فکر میکنم تو این لیست یک مقدار زیادی به ریاضیدانان از دنیا رفته بها داده اند!

درمیان این لیست فقط گروتندیک(که حدود30سال هست در پیرنه و در انزوا زندگی میکند)و سر که او هم 87سال دارد امده اند!

من تصور میکنم افراد دیگری نظیرwiles Deligne,Mumford,Smale,Thurston,Faltings,Tao و...نیز میتوانستند بیایند

نظر شما چیست؟

پاسخ:
سلام.
من به جز تائو و تورستون بقیه افرادی که اسمشون رو نوشتید رو تا حالا حتی اسمشون به گوشم نخورده (من اونا رو نمی شناسم اما احتمالا اونا من رو بشناسن. دی).
مشکل تهیه این جور لیست ها اینه که هر کاری کنی نمیبشه سلیقه همه افراد رو برآورده کرد. مثلا اگه من این لیست رو تهیه می کردم اسم جان فون نویمان رو جز 3 تای اول می ذاشتم.
یه موضوع دیگه ای هم که هست اینه که آدم های زنده درست دارن روی مرز دانش کار می کنن بنابراین تعداد کسانیکه کار اونها رو بخونن و ارزشش رو بفهمن خیلی کمن. در حالیکه در مورد دانشمندانی که مردن اینطور نیست مثلا  حساب دیفرانسیل و انتگرال که نیوتن و لایب نیتز نقش فعالی تو ایجادش داشتن امروز برای اغلب افراد آشناست در حالیکه در زمان خودشون این موضوعات چیزهای پیچیده ای بوده که کمتر کسی ارزش واقعیشون رو میدونسته.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی