برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

آموزش ریاضی

چهارشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۱ ب.ظ

سوال من از آرش فهیم (استاد ریاضی ایرانی مقیم امریکا) و جواب آرش:

سوال:"

یه تفکر رایج تو ایران اینه که سطح ریاضیات و فیزیکی که توی دبیرستان به دانش آموزان ایرانی درس داده میشه خیلی بالاتر از سطح ریاضیات و فیزیکی هست که به دانش آمزان کشورهای پیشرفته آموزش داده میشه. بر همین مبنا، تو سال های اخیر دائما تلاش شده سطح ریاضیات مدارس رو پایین بیارن. اما این مسئله باعث شده دانشجوهایی که میان دانشگاه تو درس هایی مثل ریاضی عمومی وفیزیک عمومی ... دچار مشکل بشن. سوال من اینه(البته اگه شما اطلاعی دارید) آیا واقعا اینطور هست یا نه؟ و در صورت مثبت بودن جواب سوال مثلا توی درس فیزیک تو اغلب کشورهای دنیا کتاب فیزیک هالیدی تدریس میشه اون موقع دانشجوهای کشورهای پیشرفته چطور از عهده درس هایی مثل فیزیک هالیدی یا ریاضی عمومی که درس های اولین سال های ورود به دانشگاه هستن برمیان.

جواب آرش:

در ایران سیستم آموزشی متمرکزه و همه مدارس یک کتاب درسی رو تدریس می کنن. در خیلی جاهای دنیا این طور نیست. در آمریکا مدرسه به مدرسه سرفصل کتاب های درسی فرق می کنه. بنابراین فارغ التحصیلان مدارس مختلف به یک میزان ریاضی یا فیزیک بلد نیستن. البته هر ایالتی یه سری حداقل ها رو اجبار می کنه. وقتی دانش‌آموزان با سطوح مختلف وارد دانشگاه می شن، بر اساس سطحشون درس بر می دارن. ممکنه بعضی دروس پیشنیاز مثل ریاضی پیش، فیزیک پیش یا مثلثات بگیرن در حالی که هم سالاشون دروس ریاضی عمومی یک و دو رو در دبیرستان خوندن و نیاز نیست در دانشگاه بخونن.
معمولا سیاست گذارها به عمق یادگیری توجه می کنن نه به حجم درس. اما موارد زیادی هم هست که به دلایل اقتصادی سیاست هاشون موفق اجرا نمی شه.

---------------------------------------------------------------

جالبه که تو بعضی از مدارس توی دبیرستان دانش آموزا ریاضی 1و2 رو میخونن و دیگه تو دانشگاه نمی خونن. تنوع بالای سیستمشون هم جالبه که از یه مدرسه تا مدرسه دیگه ممکنه سرفصل های دروس فرق کنه.

--------------------------------------------------------

پ ن: وحید دامن افشان استاد ریاضی دانشگاه صنعتی کرمانشاه این کامنت رو زیر این مطلب گذاشته که چون خیلی برام جالب بود به متن اصلی اضافش می کنم:

"

و یک چیزی هم من در مورد امتحانات‌شون اضافه می‌کنم:
وقتی که کارشناسی بودم، برگه‌های امتحان درس آنالیز ریاضی دانشگاه برکلی کالیفرنیا و دانشگاه هاروارد رو بررسی کردم. نکته‌ای که برام خیلی جالب بود، این بود که توی امتحانات، اصلاً اثبات قضیه نداشتند؛ یعنی سوالی مثل «قضیه فلان را بیان و اثبات کنید» نداشتند؛ بلکه سوال این جوری بود که صورت قضیه داده می‌شد و بعدش اثبات قضیه‎،‎ زیرش آورده می‌شد که یه جاهایی از اون شماره‌گذاری شده بود. بعد در قالب سوال از دانشجو خواسته می‌شد که مثلاً علت جمله یا عبارت شماره ۱ رو بگه.
یعنی برخلاف ایران که از دانشجو انتظار دارن کل اثبات قضیه رو حفظ کنه، از دانشجو انتظار دارن که فقط روند اثبات رو یاد بگیره.
  • عباسی

نظرات  (۲۴)

سلام ممنونم

میدونین مشکل اینه که وقتی یه نفر نمیشینه درست ببینه چی مسئله به این سادگی بخواد نباید زیاد مطمئن باشه جواب گزینه هایی که میبینه اشتباه چاپی نداشته باشه

جالبه اون سوال یه  سوال5امتیازی بود داشت منو خودشو دیوانه میکرد

اصن جدا از نسبت که خیلی راحتتره نشسته بود کلی غلط فک کرده بود جالبه واسه 6نفراول هم 3دقیقه زمان انتظار گرفته بود بعدشم بدون اینکه بدونه!! واسه سه نفرآخرم هر کدوم 3دقیقه زمان درنظرگرفته بود من نمیدونم این چه وضع تمرین حل کردنه اونوقت به من میگن جوش نیا! 

سلام
من یه مسئله رو میگم ببینین که جوابشو غلط دادم؟
من فک میکنم خیلی ساده ست اما اون مخاطبم میگه نه غلطه!
سوال اینه:
در یک بانک 6کارمند مشغول کارهستن. اگر هرکارمند در هر 3دقیقه کار یک مشتری را انجام دهد. و شما نفر189امین نفر باشید تقریبا چن دقیقه دیگر باید منتظر بمانید؟
ج من: 
گفتم ببین 6تا کارمند داریم ینی کار6مشتری رو در3 دقیقه انجام میدن 
خب
پس کار186نفرو میشه با تناسب 3برx مساوی 6بر186 بدست آورد که میشه 93
خب 3نفر دیگه می مونن و چون کارمندا 6 نفرن (بیشترازافراد باقی مونده ان) پس همون93دقیقه طول میکشه
این ج درست نیس بنظرتون؟
خب اگه درس نیس ج صحیحو بگین.
ممنون
پاسخ:
سلام. جوابتون درسته

سلام خوندنیه و آدمو به فکر میبره یعنی منو برد!

شاگرد:

استاد، چکار کنم که خواب امام زمان رو ببینم؟

پیر مغان :

شب یک غذای شور بخور. آب نخور و بخواب. شاگرد دستور پیر رو اجرا کرد و برگشت.


شاگرد:

استاد دائم خواب آب میدیدم! خواب دیدم بر لب چاهی دارم آب مینوشم. کنار لوله آبی در حال خوردن آب هستم! در ساحل رودخانه‌ای مشغول…. گفت اینا رو خواب دیدم!


پیر مغان فرمود:

تشنه آب بودی خواب آب دیدی؛ تشنه امام زمان بشو تا خواب امام زمان ببینی

سلام
باحسین موافقم!
(ولی حسین فک کنم کسی که به یکی نقد میکنه مسلما اون طرف اگه نقدشو نپذیره سعی میکنه از خودش دفاع کنه . بالاخره بحث پیش میاد منم وقتی حوصله شو داشته باشم بحث میکنم البته نه باهرکسی باکسی که میدونم میخوام از حرفش یه چیزی بفهمم!)
جناب عباسی ازاینکه تحملم کردین سپاسگذارم
ببخشید میام وسط حرفاتون
میخاستم بگم اینطوری کامنت گذاشتن اینجا زیاد جالب نیست.
اولا این کامنت های طولانی که مال هم میگذارین رو هیچکدوم با دقت نخواهید خوند، نگین نه اینطور نیست که من باورم نمیشه، بیشتر شبیه کل کل شده
ثانیا اینطوری استاد هم یه جورایی توی رودربایستی می مونه که کامنت ها رو چکار کنه...نتیجه اش این میشه که ممکنه بعضی حرفهاتون که مناسب اینجا نباشه رو حذف کنه
و بدترین اشکال اینطور کامنت گذاشتن و اینطور بحث کردن اونم در این جا اینه که در طول روز تمرکز نخواهید داشت و مدام به سمت کامپیوتر کشیده خواهید شد تا ببینین که طرف مقابل چه جوابی داده.
از ما گفتن دیگه خودتون میدونین

ببخشید فکر می کردم تو یه دانشگاهیم.

نصیحت کردن هم یه روش برای یاد دادنه و ایرادی نداره. 

اونجا هم که گفتی" زیاد ادعا نمیکنم و درمورد دیگران چیزی رو که مطمئن نیستمو نمیگم"

من اینجا فقط چیزایی رو که نوشتی رو نقد کردم و ادعای زیادی هم نکردم اون حرفی رو که زدم بخاطر این بود که یه استاد تو دانشگاه ما هم اون سوالو مطرح کرده بود و دقیقا همون جوابارو داده بود!

اگه هم میخوای قرآنو بشناسی با خوندن روزی یه آیه با معنیش هم میتونی این کارو انجام بده یه مسلمون باید از گفتن جمله  "زیاد قرآن رو نمیشناسم " خجالت بکشه

چون اسم قرآن اومد اینم بگم هر چیزی که تو این دنیا ما جمع می کنیم مثل علم بعد مرگ از دستش می دیم و بعد مرگ فقط اعمالمون باقی میمونه اگه میخوای علم بعد از مرگ بدردت بخوره و تبدیل به اعمال خوب بشه طبق قرآن ازش استفاده کن

 

کاربر"-"
اینکه گفتی باید سوالا مشابه مطالب گفته شده باشه آره منم باهات موافقم اصن چه لزومی داره سوالا همونایی باشه که تو جزوه ست راستش منم سوالایی که توو جزوه نباشن رو بهتر حل میکنم!

 این که گفتی:

اقای ادونیس که اینهمه بفکر علوم کاربردی هستی چرا سراغ رشته های مهندسی نرفتی

نکنه میخوای بگی این رشته ها هم تو ایران کاربردی نیستن

درجواب باید بگم:

هههه! من به ریاضی علاقه داشتم! اصن جوی که درش بودم منو ترغیب به ریاضی میکرد که نمیتونم برای شما بیش از این توضیح بدم!

روزای اولی که رفته بودم دانشگاه رتبه های دوستان رو میشنیدم فهمیدم خیلی خودمو دست کم گرفتم!!!!! ولی خب من واقعا یه جور دیگه ریاضیاتو دوست داشتم (الانشم همکلاسی های مدرسه رو بعد مدتها میبینم اولین سوالی که ازم میپرسن چی خوندی بالاخره؟! و وقتی میشنون ریاضی با یه شوق خاصی میگن واقعا؟ میدونستیم بااون علاقه ت!!!)

نکته خیلی مهم در کامنتت اینه"

اون استادی که می گفت "بنظرت اگه یه روز دانشگاه تعطیل بشه کدوم نهاد کشوری لنگ می مونه"

روش تدریسش اینه که اثبات قضیه هارو به دانشجو می سپره و ازشون می خواد که بیاد پای تخته و اثبات کنن و بیشتر نمره ای هم که میده بر اساس فعالیت کلاسیه  تنها استادی که بخاطر روش خاصش همه رو مجبور به یاد گرفتن درس می کنه و نه حفظ کردن همونه ولی یادمه هیچ کدومتون حاضر نشدید باهاش درس بردارید فقط بلدید حرف بزنید"

مگه منو میشناسی؟؟!! (آخه این وب بجز2نفر کسی منو نمیشناسه!)کدوم استادو میگی؟ کدوم دانشگاه اصن؟؟

در ضمن شما اون استادو به من معرفی کن ببین چجوری میرم سر کلاسش!!!

و درآخر بااینکه خوشم نمیاد کسی رو نصیحت کنم اما سعی کن "فقط بلدید حرف بزنید" رو درمورد اطرافیانتون که میشناسیدشون و همینجورین بگید

اتفاقا من آدم خیلی کم حرفیم! ازنویسندگی نویسنده این وب که گویا استادتون هستن خوشم اومد و خیلی خوب جواب سوال مو درباره مدل سازی ریاضی دادن بهمین خاطر من همچنان خواننده وبشون هستم!

(من نویسنده وب گروهیم! اونجا همه نویسنده ها تقریبا هم سنیم و از هرچیزی مینویسیم برای یادگرفتنو یادادن! یه وختایی باهم دعواهم میکنیم و یا حتی برای آدمای بامرامی که میشناسیم جشن میگیریم تاازشون چیزی یادبگیریم! از بعضی روحانی ها و دانشجوها و یه دونه معلم ریاضی فقط و فقط برای یادگرفتن و فهمیدن استفاده میکنیم چون نظرات اونا واسه ما خیلی ارزشمنده! البته که بیکارنیستیم! مخصوصا خود من! اما هستیم چون تعدادمون زیاده درهرصورت همیشه یکیمون آنیم واسه ی تبادل نظر! بخاطر همین میخوام یه چیزیو برای تو یادآوری کنم یادگاری ازمن داشته باشی باور کن من آدم پراعتقادی نیستم اصن! اما اون چیزیو که بفهممو باور کنمو قبول! اونوخت هی باخودم مرورش میکنمو انجامش میدم : همیشه اینو باخودت بگو:

از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن! (من زیاد قرآن رو نمیشناسم یعنی شاید اصن به اندازه شما نشناسم اما این جمله ش مدام توو ذهنمه بخاطر همین زیاد ادعا نمیکنم و درمورد دیگران چیزی رو که مطمئن نیستمو نمیگم!)


سلام
باران بله
مشکل همینه که کاربردشو به ما نمیگن!
آره خیلی قشنگه کاملا کاربرد هندسه توو اینا مشهوده
و  عاشق طراحی فرشم! اما این فقط یه کاربرد کوچیک و ساده ست
ای کاش کاربرد ریاضی در صنایع مختلف رو بیشتر درک کنم نمیدونم چقد رسیدن به این هدفم سخته و یا چقد طول میکشه به هدف برسم اما این شیوه آموزش قدیمی ریاضی  رسمش نبود!!! (از ما که گذشت اما امیددارم برای بعدیها این روش به کاربرده بشه)
ممنون.همچنین.

در موردی سوالی هم که در باره اسلام پرسیدی باید بگم اسلام اسلام تحت  هر شرایطی اجازه یاد گرفتن علوم رو نداده مثلا دخترا اجازه ندارن به اسم علم  ، تو دانشگاهی که حجاب ممنوعه حجابشونو بردارن

اگه به من باشه من کلا با دادن  سوالی که قبلا حل شده تو امتحان مخالفم

به نظر من باید سوالی مشابه مطالب گفته شده سر کلاس بدن تا معلوم شه کی درسو یاد گرفته

هر کسم نتونست دووم بیاره راهنماییش کنن به یه رشته دیگه

یه سواله که خیلی وقته تو ذهنمه و اون اینه که  دانشجویی که اثبات قضیه رو با این همه توضیحاتی که استاد سر کلاس میده نمی تونه یاد بگیره آیا میتونه از ریاضی برای حل مسائلی که جوابشو ندیده و تو زندگی کاربرد دارن استفاده کنه اصلا این ادم بدرد ریاضی میخوره

 اقای ادونیس که اینهمه بفکر علوم کاربردی هستی چرا سراغ رشته های مهندسی نرفتی

نکنه میخوای بگی این رشته ها هم تو ایران کاربردی نیستن

اون استادی که می گفت "بنظرت اگه یه روز دانشگاه تعطیل بشه کدوم نهاد کشوری لنگ می مونه"

روش تدریسش اینه که اثبات قضیه هارو به دانشجو می سپره و ازشون می خواد که بیاد پای تخته و اثبات کنن و بیشتر نمره ای هم که میده بر اساس فعالیت کلاسیه  تنها استادی که بخاطر روش خاصش همه رو مجبور به یاد گرفتن درس می کنه و نه حفظ کردن همونه ولی یادمه هیچ کدومتون حاضر نشدید باهاش درس بردارید فقط بلدید حرف بزنید

برای adonis :

برای کاربردی دیدن مطالب باید دقتتو بیشتر کنی.هرچند که کاربرد رو به ما نمیگن اما کاربردای زیادی داره که دقت نمیکنیم.استاد ماتریسمون میگفت یه نفر ثابت کرده تعداد نقشهای اسلیمی روی سقف یکی از مساجد اصفهان محدوده و اون نقوش رو هم نشون داده بود.

مثلا نقشه قالی رو در نظر بگیر ترکیبی از دوران وانتقال تو هندسه و مسایُل ترکیبیات واحتماله

موفق باشی

چرا این روش به درد کارشناسی نمیخوره مگه غیرازاینه که مقطع کارشناسی هررشته اساس اون رشته در مقاطع بالاتره؟؟؟
چون کارسختیه میگن به دردکارشناسی نمیخوره؟؟؟
اتفاقا من فک میکنم به دردکارشناسی میخوره میدونی چرا؟
چون اینجوری دقیقا کسانی تا آخر کارشناسی می مونن که واقعا علاقه و توانایی اون رشته رو دارن غیرازاینه؟؟؟!
بااین روش دروس خیلی بهتر یادگرفته میشن و الکی صرفا جهت پاس کردن درسا گرفته نمیشن
بااین روش یه دانشگاه میتونه ادعا کنه چقد خروجی مفید در هررشته داشته.
من سرحرفم درباره همون دلیل عدم تغییر درنظام آموزشی هستم
حیف نیس سرمایه کشور صرف شیوه ای بشه که درکشورهای پیشرفته چندین و چند ساله منسوخ شده؟
بالاخره طبیعیه که هرکشور باید در جهت پیشرفت قوانین عالی شو وضع کنه.
بااین وضع آموزش و بی انگیزگی دانشجویان ایران من سوال یکی از اساتیدمو ازتون میپرسم:
فک میکنی چرا نباید مسئولین شهری و استانی نیازمند طرح های دانشجویانشون باشن ؟؟؟ استادم میگفت: بنظرت اگه یه روز دانشگاه تعطیل بشه کدوم نهاد کشوری لنگ می مونه؟؟؟!کدوم سازمان دادش درمیاد که بگه چرا دانشگاه تعطیل شده کارهای ما لنگ دانشگاه مونده؟! (من جواب دادم : هیچ کدوم!! ) دلیلشم همینه که کلا دروس فقط صرف نمره گرفتن خونده میشن یادش بخیر دبیرستان!!!! چه تصوری از رشته ریاضی دردانشگاه داشتم!
اینا به کنار حیف زمانی نیس که دانشجویان میذارن میرن سرکلاسایی که درآخر باید به فراموشی بسپرنش چون حفظ میکنن تا کاربردی و ریشه ای یادش بگیرن!
-
خطاب به کاربر " -" :
شما لازم نیس سنگ اسلامو دراین زمینه به سینه بزنی!
مگه خود اسلام نگفته علم رو از هرکسی و از هرجایی باید فراگرفت؟؟
من منظورم این بود که همون چندین سال پیش که میخواستن دانشگاه تاسیس کنن مگه واضح نبود که با به روز شدن علوم باید شیوه ها هم به روز بشن؟؟
من میگم مسلمونی که شیوه ی چندین ساله رو داری اجرا میکنی مگه نمیدونی که برای رسیدن به کشورهای پیشرفته باید بیش از پیش در زمینه علمی ارتقاء داشته باشی
پس باید برای پیشرفت خیلی از علوم رو کاربردیش کرد! نه؟
من که کلا با هرچیز راکدی که نشه کاربردیش کرد مشکل دارم! من از سرکلاس نشستن هایی که فقط به جایی برسم که از فرط خستگی و گوش دادن به مباحث اشتیاق به تمام شدن وقت کلاس داشته باشم مشکل دارم! من کلاس زیاد میرم! بجز رشته ریاضی تاالان هرکلاسی رفتم کاملا کاربردی بودن
تصمیم دارم ازاین به بعد به همه چیز کاربردی نگاه کنم(در رشته ریاضی) اگه موفق شدم دراین زمینه خبر میدم!!

سلام استاد

استاد هنوز مشخص نیست ترم دیگه چه دروسی دارید؟

پاسخ:
سلام.نه
سلام استاد
نمرات نرم افزار ریاضی رو کی اعلام میکنید؟
پاسخ:
سلام. احتمالا تا هفته بعد طول کشه

من نگفتم این بده اینو در جواب ادونیس گفتم که بفهمه ما هم تقلید می کنیم اگه هم منظور ادونیس چیزایه که مسلمان حق تقلید از کافرو نداره باید بگم دستور اسلام مشخصه و این چیزا رو نباید به اسلام ربط داد. 

غربیا از خیلی وقت پیش از به سمت اموزش کاربرد علوم رفتن ولی تو ایران تغییراتی مثلا اسم آنالیز 1 به مبانی انالیز تغییر می کنه که  ارزشی هم نداره فقط یه 1 حذف شده و یه مبانی اضافه شده یا مثلا قبلا با گچ می نوشتن الان با ماژیک!

 

چند مثال از "البته باید این رو بگم که تو سال های اخیر ما جنبه های مثبت سیستم دانشگاهی غرب رو رها کردیم و جنبه های منفی ترش رو نگه داشتیم (به بهانه ...)"

بزنید تا بیشتر متوجه شیم مخصوصا در مورد "(به بهانه ...)"

در ضمن کسانی که این تغییرات رو می دن اساتیدی دانشگاهی مثل خود شما هستن

در ایران دانشگاهی وجود نداشت و این شکل دانشگاهها قبل از انقلاب  به تقلید از غربی ها بوجود اومد و تا الان تغییر خاصی هم نکرده

از چندتا استاد دانشگاه هم اینو شنیدم مثلا یکی از اساتید می گفت فرانسوی ها حجم ریاضی ای که می خونن زیاده و حجم زیاد درسای ما بخاطر تقلید از فرانسه است 

واقعا به چه نکته ی مهمی اشاره کردی تو وبلاگی که یه امتحان ساده به روابط بین الملل و مسئولان مسلمان ربط داده میشه این جور چیزا جای تعجب نداره

پاسخ:
من نمی دونم شما دارید در مورد کلیت دانشگاه ها تو غرب صحبت می کنید با در مورد رشته ریاضی فقط 2 نکته:
1- کلا سیستم دانشگاه های ما با کشورهای غربی یه تفاوت ها و یه شباهت هایی داره (البته این گزاره برای همه کشورهای دنیا صادقه)که در مورد اغلب زمینه های دیگه هم همینحوره مثلا سیستم سربازی اجباری در ایران قبل از انقلاب به تقلید ار کشورهای اروپایی ایحاد شد و هنوز هم ادامه داره در حالیکه خود اون کشورها سربازی اجباری رو حذف کردن؛ آیا به نظر شما لزوما این چیزه بدیه؟ البته باید این رو بگم که تو سال های اخیر ما جنبه های مثبت سیستم دانشگاهی غرب رو رها کردیم و جنبه های منفی ترش رو نگه داشتیم (به بهانه ...)و به خاطر همین از دانشگاه های تقلیدی مثل شریف و امیر کبیر به دانشگاه های بومیی مثل پیام نور و آزاد اسلامی رسیدبم!!!
2- اما از نظرسرفصل های درسی رشته ریاضی فقط تو همین 6-7 سال اخیر کلی تغییر رخ داده حداقل 20 درصد از درس ها عوض شدن و عموما جای درس های سخت رو درس های ساده تر گرفتن. اینکه می گید تغییر خاصی رخ نداده منظورتون چیه؟

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

استاد ******* درباره این روش گفته بود و بعدشم گفت که این روش بدرد کارشناسی نمی خوره

اینو فقط برای adonis گفتم که همه چیزو به مسئولین مسلمان ربط نده اساتید دانشگاه به دنبال این جور چیزا نیستن چه ربطی به مسئولین داره

مگه غیر از اینه که کل سیستم دانشگاهی ایران تقلید از دانشگاه های قدیم غربه اگه مسئولین می خواستن چیزی بگن باید  تا الان در دانشگاهو می بستن

 

پاسخ:
مگه شما دانشگاه های قدیم غرب رو دیدی که می گی:"مگه غیر از اینه که کل سیستم دانشگاهی ایران تقلید از دانشگاه های قدیم غربه"
از کجا اینقدر به این حرفت مطمئنی؟
اتفاقا یه استادی توی دانشگاه خودمون می گفت گهگاهی همینطور امتحان گرفته.. منظورم همون روش شماره گذاشتن روی اثبات بیان شده هستش. حتی این ترم تمرین هم به همین صورت بهمون داده.
پاسخ:
خیلی عالیه
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
امیدوارم که در شروع چنین تغییری خیلی موفق باشین
******** ******* **** ****** ******* ** **** ***** ************ ****** *** ***** ***** **** ** *** ***** **** ******* ** ******** ** ***** ***** ****** ****** **** **** **** *** ***** * ****** *** **** ****** ***
پاسخ:
ممنون.بقیه مطالب تون رو هم صلاح دیدم که نباشه!

سلام . باران حرف جالبی زد !

حاضرید واقعا ؟؟؟

پاسخ:
آره

این مدل امتحان گرفتن از یه جایی باید شروع بشه؟ بنظرم دست استاده که ما حفظ کنیم یا بفهمیم.البته خلاقیت خاصی هم برای طراحیش میخواد

خود شما حاضرین امتحان بعدیتونو این مدلی بگیرین؟

سلام
ای کاش یه روزی برسه که سیستم آموزش ما هم یه تغییر اساسی داشته باشه
من فک میکنم یکی از دلایل اینکه تاالان چنین تغییری نداشته اینه که مسئولین فک میکنن چون خودشون مسلمونن و کشور اسلامی دارن و تغییر سیستم آموزش به یه روش بهتر و مفید تر که شاید همین روش باشه میشه تبعیت از کشورهای غربی هیچ وقت تصمیم به تغییر این چنینی نگرفتن
من قبل از ورود به رشته ریاضی فک میکردم وقتی وارد رشتهئ ریاضی بشم همه چیز رو کاربردشو یاد میگیرم و جوری به من آموزش داده میشه که میتونم دلیل هر قسمت از اثبات یا عملیات ریاضی رو درکش کنم!!!
متاسفانه اینطوری نیس
راستش من اصن نمیدونستم برای رشته ریاضی باید حافظه عالی ای هم برای حفظ بی خودی اثبات ها داشت!!!و اصلا مهم نباشه که هرگزاره ای دراثبات به چه دلیلی نوشته میشه!من نمیدونستم برای اثبات هر قضیه ای طرز تفکر درباره روند اثبات آموزش داده نمیشه! و فقط استاد میاد قضیه+اثباتو مینویسه و میره !
یکی از اساتید بهم گفتش برای اینکه خوب بتونی اثبات قضیه ای رو بنویسی باید چند باراز روش بنویسی! و آخربار خودت بتونی بنویسیش ! من گفتم اونوقت چجوری میتونم ادعا کنم ریاضی رو یاد گرفتم؟؟؟؟ این که میشه حفـــــــــــــــظ کردن!!!!! متاسفانهئ استاد جوابی نداشت! و موقع درس دادن هم وقتی دلیل قسمت هایی که برام قابل هضم نبود رو میپرسیدم جوابمو میداد اما بعدش مدام میگفت وقت نداریم وقت نداریم!!! سوالاتونو آخر بپرسین آخرکلاس هم که استاد سرش خیلی شلوغ بود!! و به زور یه سوال میپرسیدم!
من خودم میخواستم استاد هر درسی صورت چندقضیه رو بگه تا در جلسه آینده سوالام رو درمورد اثباتش ازش بپرسم که اصن با شیوه تدریسشون اصن امکان سال درمورد روند اثبات نبود یعنی وقتی نبود که بپرسم.
من نمیدونستم کسانیکه حافظه بهتری دارن موفق ترن! منم اصن حافظه درست و درمونی ندارم!
من واقعا بعد از چندترم متوجه شدم چه اشتباهی کردم!!!!
حرف ها بسیار است درمورد سیستم آموزشی قدیمی فعلی ایران!
و یک چیزی هم من در مورد امتحانات‌شون اضافه می‌کنم:
وقتی که کارشناسی بودم، برگه‌های امتحان درس آنالیز ریاضی دانشگاه برکلی کالیفرنیا و دانشگاه هاروارد رو بررسی کردم. نکته‌ای که برام خیلی جالب بود، این بود که توی امتحانات، اصلاً اثبات قضیه نداشتند؛ یعنی سوالی مثل «قضیه فلان را بیان و اثبات کنید» نداشتند؛ بلکه سوال این جوری بود که صورت قضیه داده می‌شد و بعدش اثبات قضیه‎،‎ زیرش آورده می‌شد که یه جاهایی از اون شماره‌گذاری شده بود. بعد در قالب سوال از دانشجو خواسته می‌شد که مثلاً علت جمله یا عبارت شماره ۱ رو بگه.
یعنی برخلاف ایران که از دانشجو انتظار دارن کل اثبات قضیه رو حفظ کنه، از دانشجو انتظار دارن که فقط روند اثبات رو یاد بگیره.
پاسخ:
ممنون وحید جان. کامنتت برام جالب بود و من اون رو به پست اصلی اضافه کردم. داشتم فکر می کردم که چرا ما اینجا از این کارها نمی کنیم. شاید یه دلیلش این باشه ارتباطات بین المللی ما کمه و از روش های دانشکاه های برتر اطلاعی تداریم.
به نظر من پاسخ سوال شما داده نشده که آیا پایین آوردن سطح درس ریاضی توی دبیرستان بالاخره خوب هست یا نه!؟
توی این جواب فقط مدلی که در آمریکا در جاهای مختلف اون وجود داره معرفی و یادآوری شده. فقط ریاضی و فیزیک نیست که باید بررسی بشه. مثلا درسهای علوم انسانی و یا حتی رشته تجربی مثل درس زیست شناسی هم باید بررسی بشه. شاید یک دلیل برای کم کردن حجم درس ها مسئله کنکور باشه. کنکور واسه یه دانش آموز دبیرستان خیلی پیچیده و استرس زا هستش.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی