برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

حضور و غیاب کردن یا نکردن؟

دوشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۱۸ ب.ظ

من تو این چند سالی که تدریس کردم ، تقریبا هیچ وفت سر کلاس حضور غیاب نکردم، دلایلم برای اینکار این بوده  که:

1- وقتی که حضور غیاب کنی تعداد بیشتری دانشجو سرکلاس میاد که تعدادی شون فقط به این دلیل میان سرکلاس که حاضری شون زده بشه.

تو این حالت کنترل کلاس سخت میشه به خصوص دانشجوهایی که فقط به خاطر حاضری خوردن سر کلاس اومدن و عموما مزاحم سایرین هم میشن

2- به هر حال ممکنه برای بعضی دانشجوها در شرایط خاصی منافع  نیومدن سر کلاس بیشتر از اومدن باشه، مثلا دانشجویی رو در نظر بگیرید که در یه روز خاص فقط یه کلاس داره، خوب اگه بخواد از خونه بیاد سر کلاس و بعد برگرده احتمالا تا 4-5 ساعت وقتش به خاطر یک کلاس گرفته میشه در حالیکه کلا 1.5 ساعت اومده سر کلاس و اگه خودش این 4-5 ساعت رو درس بخونه احتمالا براش بهتر باشه. من خودم لیسانس که بودم اینجور کلاس ها رو نمی رفتم مگر اینکه استاد خیلی رو حضور غیاب حساس میشد.

----------------------------------

اما حالا فکر می کنم این دو دلیل به اندازه کافی محکم نیستن. چیزی که باعث شد این دلایل برای من سست بشن نمرات بسیار بد دانشجویان ریاضیات مهندسی ترم قبل بود. کلاس این درس شنبه ها صبح برگزار میشد و چون تعداد زیادی از دانشجوهای کلاس رو بچه های تهران تشکیل می دادن واغلب آخر هفته می رفتن خونه و می دیدن من حضور غیاب نمی کنم دیگه به خودشون زحمت نمی دادن که شنبه صبح زود از تهران بیان قم تا به کلاس بیان و تعداد زیادی شون غیبت می کردن و احتمالا  فکر می کردن که آخر ترم بالاخره فرصت می کنن و درس می خونن و یه نمره ای میگیرن، اما مسئله این بود که کیفیت نمراتشون خیلی بد بود و نزدیک به بیست درصدشون برگه کاملا سفید داده بودن ، این موضوع باعث شد که به این نتیجه برسم درسته حضور غیاب نکردن منافعی داره، از جمله اونهایی که بالا نوشتم ولی حضور غباب کردن هم می تونه منافعی داشته باشه از جمله:

1- دانشجو وقتی سر کلاس بیاد هر چقدر هم که سعی کنه به مطالب گوش نده!!!  بالاخره یه چیزهایی به گوشش میخوره و یه چیزی یاد می گیره

2- دانشجو وقتی درس نمی خونه و میاد سر کلاس و چیزی از مطالب متوجه نمیشه احساس عذاب وجدان می کنه و همین عذاب وجدان باعث میشه تا تلاش کنه (من که خودم اینطوری بودم)

3- بعضی از آدم ها کلا تنبل هستن تا فشاری روشون نباشه کاری نمی کنن اما وقتی روشون فشار باشه کارها رو در حد عالی انجام میدن و حضور غیاب نکردن به ضرر این افراد هست چرا که فشار رو از روشون بر می داره و باعث میشه که بنابر عادت تنبلی شون هیچ کاری نکنن!!!

4- و اینکه به این نتیجه رسیدم اغلب دانشجوها وقتی سر کلاس هم نمیان خیلی کار مفیدتری انجام نمی دن، پس بهتره که بیان سر کلاس

-------------------------------------------

به هر حال تصمیم گرفتم این ترم به طور آزمایشی گاهی حضور غیاب کنم تا ببینم نتیجه کار چطور میشه

  • عباسی

نظرات  (۷)

این درر و حکم فخیمه ای را که مرقوم داشتید.چه ربطی به آن امتحان کذایی ملغا شده دارد؟رابطه غیبت کردن و ممتحن شدن چیست؟یاللعجب.
درس معلم ار بود زمزمه محبتی ... جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را

  • حسین فینی زاده
  • سلام بر دوست عزیزم استاد مختاری

    به نظرم باید از نگاه صفر و یک به موضوع دست بردارید یه کم باید فازی به این موضوع نگاه بفرمایید
    نه حضور و غیاب همیشگی خوب است و نه عدم آن ... در واقع حضور و غیاب مانند نمره وسیله ای است برای ترقیب و تشویق دانشجویان به درس خواندن.
    فرمایش شما در این پست مانند این است که بگوییم ترساندن دانشجو از افتادن در درس خوب است یا نه ؟ خوب مشخص است که برای برخی از دانشجویان عامل محرک است و برای برخی خیر.
    اجازه بدهید مثالی بزنم ؛ مثلا اگر درس ریاضی یک داشته باشید و دانشجویی از قبل تمام مطالب را بسیار خوب بلد باشد (سرفصل هایش با ریاضیات دبیرستان یکی است) حال بفرمایید حضور وی در سر کلاس لازم است؟
    اگر بخواهم جمع بندی کنم به نظرم نه این صحیح است که بگوییم بکل حضور و غیاب غلط است و نه این صحیح است که سخت گیرانه حضور و غیاب کنیم بلکه تابعی از شرایط کلاس، نوع درس (اختصاصی یا پایه بودن یا عمومی بودن آن)، فرد دانشجو و ساعت و روز ارائه درس دارد. و مهم تر از همه اینکه حضور و غیاب یک وسیله است مانند نمره، مانند تشویق لسانی و ... برای تشویق فرد به درس خواندن

    اوقات خوش آن بود که با دوست به سر شد
    باقی همه بی حاصلی بی ثمری بود

    سربلند و سعادت مند باشید
    فینی زاده
    پاسخ:
    سلام حسین،
    ممنون بابت کامنتت که من باهاش موافقم
    سالام .استاد
    میشه به من کمک کنید....؟
    لطف می کنید یه سری از منابع رو برای کنکور ارشد سال بعد معرفی کنید. 
    من تصمیم گرفتم از الان شروع کنم ولی حتی در مورد منابع کنکور امسال هم چیزی در سایت ها پیدا نکردم ....سال بعد که جای خود داره....
    و اینکه به نظرشما از چه کتاب هایی برای تست زدن استفاده کنم بهتره؟
    پاسخ:
    سلام.
    من نمی دونم منظور شما از منابع ارشد چیه. چون دروس ارشد منبع خاصی نداره و من هم چندان کتاب های تست رو نمی شناسم فقط می تونم برای ریاضی عمومی کتاب های مسعود آقاسی رو پیشنهاد کنم.
    سلام استاد.پستتون خیلی جالب بود.
    استاد من یک سوالی به صورت خصوصی فرستاده بودم،اما جوابی رو از جانب شما در ایمیلم دریافت نکردم.فکر کردم شاید ایمیم رو اشتباه وارد کردم.اگر لطف کنید بگید پاسخ دادید یا خیر،واقعا ممنونتون میشم. 
    پاسخ:
    سلام. یادم رفته بود جواب بدم و الآن جواب رو برای شما فرستادم.
    سلام.شاید انتقاد باشه اما برای کسایی که کلاس براشون مهم بود نمیتونستین این قضیه حضور غیابو انتقال بدین .
    من استادا رو سه دسته میدونم احترامی حفظی خنگی(نوع برخورد با دانشجو منظورمه) شما دسته اولی من فکر میکردم بخاطر همین حضورو غیاب نمیکنید
    سلام استاد,
    پست خیلی جالبی نوشتین,پیش ازاین فکرمیکردم چه خوبه براتون حضور مهم نیست اما خودم سعی میکردم از کلاس جا نمونم.
    مورد4 خیلی درسته
    حرکت جالبتون سر یه کلاس رو لطفا بکار ببرین
    شما یه سوال رو بعنوان تمرین دادید منم ازاونجایی که دیدم حوصله م داره سرمیره برداشتم جزوه مو نگاه کنم و اتفاقی یه راه حلی براش نوشتم
    و خب نصفه نیمه درست بود!!! و همین باعث شد بازم بهش فکرکنم.
    الان که داشتم این پستتون رو میخوندم همین مطلب به ذهنم رسید که ای کاش یه کم بیشتر کلاس رو مجبور به شرکت در مبحث کنید.
    ببخشید دیگه خیلی صحبت کردم!
    پاسخ:
    سلام. شرکت دادن دانشجوها تو مباحث خیلی خوبه ولی وقت زیادی از کلاس می گیره و در نهایت باعث میشه وقت کم بیاریم!!!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی