برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

سیستم Underdetermined و اگزوز

سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۳ ق.ظ

سال ها قبل تلوزیون سریالی نشون می داد که اسمش یادم رفته؛ تو اون سریال یه نفر بود که خیلی ادعاش میشد که زبان بلد هست؛ یه روز تو مکانیکی یه نفر ازش پرسید انگلیسی ها به اگزوز چی می گن؛ اینم بلد نبود گفت که انگلیسی ها تو لغاتشون اگزوز ندارن و به جاش می گن " آن چیزی که در پشت ماشین است و از آن دود خارج می شود"

---------

یک سیستم معادلات خطی رو تو ریاضی می گن underdetermined هر گاه تعداد معادلات دستگاه کمتر از مجهولالت باشه. توی نوشتن رساله دکتری من بارها و بارها به کلمه underdetermined می رسیدم؛ هر کاری کردم لغت مناسبی برای ترجمه اش به فارسی پیدا نکردم. به خاطر این هرجا میخواستم بگم دستگاه معادلات underdetermined هست می نوشتم" دستگاه معادلات ما از ان نوعی است که تعداد معادلات آن کمتر از مجهولاتش است."

________________

پ ن: من از دیروز چند بار تلاش کردم وارد سیستم گلستان بشم ولی موفق نشدم؛ آیا شما هم این مشکل رو دارید؟

  • عباسی

نظرات  (۴)

سلام
استاد بنده تو این چند وقته هر وقت رفتم بدون هیچ مشکلی وارد سایت شدم ...
شما با یک دشتگاه دیگر هم امتحان کنید شاید مشکل از دستگاهتان باشد
پاسخ:
سلام. الان می تونم وارد سایت بشم؛ اما مشکل دیگه ای پیدا شده؛ بعد از اینکه نمرات رو وارد می کنم؛ نمرات ثبت نمیشه!!! (جالبه که ترم پیش هم این مشکل عینا تا چند روز ادامه داشت و بعذ برطرف شد)
نمی دونم چه اصراری هست که یک سیستمی با این همه اشکال همچنان باقی بمونه!!! نوابغ!!! دانشگاه صنعتی اصفهان با این سیستم گلستان که راه انداختن؛ باعث شدن مدیران گوگل دپرس بشن و همش نگران باشن نکنه یه روز این نوابغ بخوان موتور جستجو راه بندازن؛ نون گوگل رو آجر کنن!!!

https://sja.qom.ac.ir/Forms/AuthenticateUser/login.htm

استاد معمولا این لینک بهتره

پاسخ:
ممنون
  • اسماعیل بهری
  • خیلی جالب بود

    خخخ سریال که اسمش "متهم گریخت" بود...حالا چجوری اون صحنه رو یادتون مونده!
    پاسخ:
    من هر موقع میخواستم کلمه Underdetermined ترجمه کنم همیشه یاد اون صحنه می افتادم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی