برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

قتل از روی ترحم آری یا نه؟

شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸ ب.ظ

فرض کنید شما و دوستتون در حال جنگ با دشمن به سر می برید؛ دوستتون به شدت زخمی شده و دیگه توان حرکت نداره؛ اگر به دست دشمن بیفته؛ دشمن اون رو به طرز فجیعی شکنجه می کنه و می کشه. و شما هم نمی تونید دوستتون رو همراه خودتون ببرید. دوستتون از شما می خواد که با یه گلوله کارش رو تموم کنید و نزارید به دست دشمن بیفته و شکنجه و کشته بشه؟ آیا شما دوستتون رو می کشید؟

جواب من به این سوال اینه: بله چون دوستم رو دوست دارم نمی زارم زجر بکشه و می کشمش.

--------

حالا موقعیت دیگه ای رو در نظر بگیرید:

دوست شما یک بیماری لاعلاج گرفته؛ پزشکان از درمانش قطع امید کردن؛ بیماری داره اون رو ذره ذره زجر میده و کم کم داره می کشتش. و کسی هم از دستش کاری بر نمیاد (برخی از انواع سرطان ها دقیقا فرد رو ذره ذره می کشن)؛ دوستتون از شما می خواد که بکشیدش؛ آیا شما این کار رو می کنید؟

-------

حالا از نگاه دوستتون یعنی سرباز زخمی و فرد بیمار لاعلاج به این قضیه نگاه کنید.

فرض کنید شما همون سرباز زخمی باشید که از دوستتون خواستید شما رو بکشه: چه کسی رو دوست واقعی می دونید اونی که حاضر میشه شما رو بکشه یا اونی که شما رو زخمی و اسیر در دست دشمن رها می کنه؟

جواب من: دوستی که من رو می کشه!!!

اگر شما اون فرد بیمار باشید چی؟

----------------------------------------------------

بهانه نوشتن این پست قانونی هست که به تازگی در کانادا در زمینه قتل از روی ترحم(اتانازی) تصویب شده. 

پ ن 1:به نظر میرسه انسان ها در زمینه مرگ خیلی محتاط عمل می کنن!!! مرگ هم یه مرحله از زندگی ما تو این دنیاست مثل تولدمون؛ زیاد نباید جدیش گرفت آدم های خیلی مهم تر از ما مثل چنگیزخان؛ ابن سینا؛ نیوتن و محمد علی کلی مردن. ما هم می میریم. بالاخره روزی میاد که خورشید در حالی طلوع میکنه؛ که ما طلوعش رو نمی بینیم؛ همونطور که روزهای زیادی طلوع کرد و ما نبودیم تا طلوعش رو ببینیم! چه بسا اون روز فردا صبح باشه. 

  • عباسی

نظرات  (۴)

من اگر جای سرباز زخمی باشم اونی که منو میکشه دوست خودم میدونم ولی اگر جای بیمار باشم اونی که منو نمیکشه.این دوتا باهم یه فرق ریز دارند اون هم بحث شرافته. اون بیمار تا هر زمانی میتونه تصمیمگیریش رو عقب بندازه(البته اگر با مرگ مواجه نشه زودتر)ولی سرباز باید آنی تصمیم بگیره .منظورمه بازه تصمیمگیری تا عمل برای سرباز خیلی خیلی کوتاهتره
پاسخ:
اتفاقا قضیه برعکس هست. بیمار در حال حاضر (لحظه ای که درخواست می کنه دوستش اون رو بکشه) اسیر دشمنش یعنی بیماری هست ولی اون سرباز زخمی هنوز اسیر نشده.
..................
هرچی خواستم حرفمو بنویسم انگار به دور میرسم و صرف نظر کردم از ادامه نوشتن!
شاید این احساس یا خودخواهی منه که میخوام کسانی که دوسشون دارم تا آخرین لحظه زندگیم کنارم باشن!
یااینکه تحمل نبودن هیچ کسی رو ندارم!

  • اسماعیل بهری
  • سلام
    طاعات و عبادات مقبول درگاه حق.
    پس باید برای اون دنیامون توشه خوبی ذخیره وجمع آوری کنیم.
    پاسخ:
    سلام
    همین طوره
    اگه یکی از دوستام یا هر کس دیگه ای که دوستمم نباشه و کاری برای نجاتش نتونم انجام بدم ولی ازم بخواد بکشمش تا بدست دشمن نیفته حتما میکشمش! همونطور که خودمم در اون شرایط باشم از فرد دیگه ای میخوام منو بکشه.

    ولی کسی که دوستش داری و یه بیماری لاعلاج گرفته... نه. نباید هم بتونم این کارو بکنم!
    من هر بیماری لاعلاجی بگیرم اصلا از کسی نمیخوام منو بکشه!(شاید بخاطراینه که عزیــــــــزترین آدم زندگی مو با سرطان از دست دادم )
    اونی که مجروحه و اگه من نکشمش دشمن شکنجه ش بده و زجر بکشه بمیره خیلی فرق میکنه بااینکه مریض باشه و از مریض بودنش زجر بکشه
    پاسخ:
    به نظر من هر دو موقعیت مثل هم هستن و تو حالت اول دشمن دوست شما رو رنج میده و در حالت دوم میکروب ها و بیماری؛ و تصمیم تو هر دو مورد باید مشابه باشه.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی