برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

قضاوت درست چیست 1؟

چهارشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۰۹ ق.ظ

یک کودکی رو در نظر بگیرید که از والدینش یک بستنی و  یک پفک می خواد. والدینش اینها رو براش تهیه می کنن. هیچکس هم به این کودک نمی گه بچه بد!!!

حالا یه کودک دیگه رو در نظر بگیرید که دلش یه بستنی و یه  یه پفک می خواد و والدینش نمی تونن (یا نیستن) که اینها رو براش فراهم کنن. این کودک خودش دست به کار میشه و میره یه بستنی میدزده و وقتی میخواد پفک بدزده گیر می افته و یه کتک درست و حسابی میخوره و همه هم بهش می گن دزد!!!

این کجاش عدالته؟ کودک اول و دوم هر دو چیزهای یکسانی می خواستن که برای کودک اول اونها فراهم بوده ولی کودک دوم برای به دست آووردنش مجبور شده ریسک کنه؛ دست به تلاش بزنه و در نهایت فقط بخشی از اون چیزی رو که میخواد به دست بیاره اونهم به قیمت کتک خوردن و دزد خطاب شدن!!! کودک دوم هم بیشتر تلاش کرده؛ هم کمتر به خواستش رسیده و هم در نهایت بیشتر کتک خورده!!! 

واقعا کودک دوم انسان بهتری هست یا کودک اول؟ 


  • عباسی

نظرات  (۱۲)

شبیه این سوالو قبلا پدرم پرسیده ازم.الان نمیشه گفت کدوم انسان بهتری هست اما میشه حدس زد کودک دوم انسان بهتری بشه اگر بعد از تنبیه متوجه کارش بکننش و درواقع راه صحیح و نشونش بدن
سلام استاد.تو سیستم گلستان برای شما وقتی روی شماره دانشجویی دانشجو ها کلیک کنید وضعیت تحصیلیشون نمایش داده میشه.این طور شنیدم.میتونم بپرسم دقیقا چی نمایش داده میشه ؟ ممنون
پاسخ:
سلام. 
به من که چیزی نشون نمیده!!!
سلام
ولی من بازم فکر میکنم هر که شجاع تر و بیشتر از پس خودش و خواسته هاش بربیاد باارزش تر!
بعدم یه چیزی توی دستورات دینی مگه نمیگه اگه یکی از روی نااگاهی کاراشتباه یا گناهی رو انجام بده بعدا که اگاهی پیدا کنه و اشتباهشو اصلاح کنه از گردنش باز میشه؟
بعدشم اینکه اینجا بحث دو کودک مطرح شد که احتمال اینکه اگاهی نداشته باشن از فعل دزدی، خیلی زیاد هست

اگر منظور از عدالت، تساوی باشه بنظرم کودک دوم هم باید به چیزی که میخواد برسه، اگر منظور از عدالت، هر چیزی در جای خود بودن هست بنظرم بازم باید اسباب اینکه کودک دوم به خواسته خودش برسه فراهم باشه، اگر منظور از عدالت، قضاوت انسان ها در مورد عدالت باشه(یعنی مثلا با دیدن امری بگن این عدالته یا نه) بازم حس میکنم همه میگن این حق کودک دوم هست که به خواستش برسه تا عدالت برقرار بشه، ولی چیکار میشه کرد شاید اگه منم باشم و از شرایط اون کودک دوم خبر نداشته باشم، یه پس گردنی واسه اون بچه بیارم. جایزه بزرگ دادن به یکیشون واقعا کار سختیه
خوشبختانه من باباش نیستم که جوابشو بدم!
ولی اگه طبق فرض بچه پولداره که به من باباش باشم ! بپرسه چرا راحته اونوقت جوابشو میدم که یه سری عوامل از جمله اختیار من که مهمترینش باشه!
استاد عزیز
اینجور مواقع بحث جبر و اختیار پیش میاد که من توش استادم!!!(شوخی!)
فرض کنیم بابای اون بچه پولداره منم! من خودم سختی کشیدم و پول از راه صحیح بدست آوردم
و نیازهای فرزندم رو برآورده میکنم و از خوردنی های پاکیزه و حلال هر چه بخواد بهش بدم
و به دیگران هم کمک میکنم! چه اشکالی داره؟ اینکه بچه من راحته به اختیار منه! 
فقط نگید که برای اون جبره! چیزیه بین جبر و اختیار! اگه بگید قبول نیست این جبره اونوقت اختیار منو ازم گرفتید! و به تناقض میرسیم! یعنی اگه غیر این باشه به تناقض میرسیم! پس برهان خلف باطل و حکم برقراره!
شما فقط یه طرف ماجرا رو میبینید! باید دید جامع داشته باشید مثل من!!
من ریشه زنجانی دارم ولی تو تهران متولد شدم
خوب پدرم به اختیار اومدن تهران من که نمیتونم بگم این با اختیار در تناقضه! کاش زنجان بودم!
بالاخره هر کی با اختیارش رو بقیه هم اثر میتونه بذاره و مانع اعمال اختیار دیگران بشه!
اگه غیر این باشه به تناقض میرسیم
خدا بهتر میدونه چطور قضاوت کنه

پاسخ:
خوب باز هم اون بچه دزد می تونه اعتراض کنه که چرا با بابای من پولدار نبود؟
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
*****  **** **** ** **** **** **** *** ** ** *** ** **** ****** *** 
* **** *** ** **** * ******* **** ** *** *** ****** **** ** ***** ****
قبلا به اینکه خدا چطور میخواد اینجور مسایل رو قضاوت کنه زیاد فکر میکردم
مخصوصا در مورد عدالت و از اینجور حرفا
الان دیگه زیاد فکر نمیکنم چون وظیفه من نیست و کار خداست
قرار هم نیست آدم جواب همه سوالات رو بدونه!
خلاصه اینکه خدا بهتر میدونه تو آخرت چطور با بندهاش برخورد کنه!
میبخشید زیاد حرف زدم! این بود نظر من
پاسخ:
اون قسمت هایی رو که حذف کردم؛ به خاطر خودت حذف کردم!!! تجربه ثابت کرده برام که چنین چیزهایی رو نباید گفت!!!
سلام مجدد
حالا جواب استاد گرامی
جایزه بزرگ به کسی تعلق میگره که کار بزرگ انجام داده
و هیچ کدام شایسته اون نیستند! 
اگه قرار باشه به عنوان هدیه باشه من به کودک دزد میدم
چون وضع مالی بدی داره و بیشتر به اون نیاز داره تا اون یکی بچه پولداره
ولی اگه به قول شما باید به یکیشون  *جایزه بزرگ * بدم اونوقت به بچه غیر دزد میدم
چون جفتشون کاری شایسته پاداش انجام ندادن و لیاقت این جایزه رو ندارند با این تفاوت که اون دزده یکم بیشتر لیاقت اینو نداره (انتظار ندارید که به خاطر این عمل پاداش هم بگیره!)
پس به غیر دزده ناچارا جایزه بزرگ میدم یا بسته به حالت دوم  به دزده هدیه بزرگ!
توجه دارید که برای هدیه دادن لازم به بهانه ای نیست
در ضمن استاد جوری میگن دزده بیشتر تلاش کرده انگار تلاش خوبی انجام داده!
اون قاچاقچی مواد مخدر هم خیلی تو مرز ها تلاش میکنه!
جهت و هدف تلاش هم مهمه! میخوام صد سال از این تلاشا نکنه!
اگه واقعا  بچه ی با تلاشیه  خوب تلاش کنه و جولوی خودشو یه کم نگه داره تا جایزه بزرگ ببره!
متشکر
پاسخ:
سلام.
"اگه به قول شما باید به یکیشون  *جایزه بزرگ * بدم اونوقت به بچه غیر دزد میدم"
فقط میشه گفت، خوش به حال بچه غیر دزد؛ چون هم خوراکی بیشتری خورده؛ هم زحمت کمتری کشیده و هم کتک نخورده و هم در نهایت جایزه بزرگ رو هم گرفته!!!
همین ادعا رو قاچاقچی ها هم می تونن کنن؛ خیلی از اون افراد به خاطر شرایط بدی که توش بودن؛ مجبور شدن که قاچاقچی بشن!!!
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام
اول جواب adonis
وقتی میگم دزدی کرده یعنی چیزی که برای دیگری بوده بدون اجازه و دونستن اینکه آیا اون شخص راضی هست یا نه برداشته
فعل اون کودک دزدی بوده و من نگفتم که اونو باید کتک زد و درباره مجازاتش صحبت نکردم بلکه درمورد فعلی که انجام داده میگم
فکر کن یه بچه یه بچه دیگه رو توی دعوا هل بده و اون بیفته زمین بمیره
در اینصورت مرتکب قتل شده یعنی قاتله و البته در مورد مجازاتش کاری ندارم ولی چون بچه ست دلیل نمیشه چیزی از قاتل بودنش کم بشه
حالا فکر کن به قول شما استراتژی  اون بچه این باشه و به قول شما خوبه!
حالا اگه  صد تا بچه دیگه هم  این استراتژی  خوب رو بخوان اجرا کنند اون مغازه دار چی بده بچه های خودش بخورن ! از این واضح تر بگم !؟
** *** ****** **** ** **** ** **** **** ***** * *** ***  ***** *** ******

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
چی میگی برا خودت امتحان سخت چیه بابا!!!
اتفاقا این توانایی کودک دومو میرسونه! وباید گذاشتش به حساب استراتژی اون بچه! 
فرض کن این دو تا بچه رو که تو یک بستنی داری و اولیه مستقیما بهت میگه آقا من بستنی میخوام! یا به مامانش میگه به تو بگه! ولی دومی خودش میره و بستنی تو برمیداره! تو میتونی به دومی بگی دزد؟؟؟ ها؟!
شاید بگی بی ادب! ولی اون بستنی ارزششو نداره که این چنین بچه رو خورد کنی!
هیچ کس حق نداره به یه بچه بخاطر شیطنتش بگه دزد
خود من انقدر در هرزمینه آتیش سوزوندم که خانواده ها حوصله شون سرمیره میگن بیا بازی حقیقت یا عمل بازی کنیم و بهم میگن حقیقت هایی رو بگم که اتیش بپا کردم در کودکی و بطور هدشمندانه از قرار گرفتن در معرض تنبیه فرار کردم یااینکه گرفتار تنبیه بابام شدم  ولی فک نکنم ادم بدی باشم...
*** ***** ***** ******* *** ** ***** ** **** **** **
سلام
به نظرم با این اطلاعات کم نمیشه مقایسه خیلی خوبی بینشون کرد چون شرایطشون خیلی متفاوته
ولی اگه مجبور باشم با همین قدر اطلاعات یکیشون رو انتخاب کنم من بچه غیر دزد رو انتخاب میکنم چون
بچه ی دزد مورد یک امتحان سخت قرار گرفته و تو اون رد شده یعنی نتونسته دزدی نکنه
ولی بچه غیر دزد هنوز مورد امتحان سختی قرار نگرفته بنابراین ممکنه اگه تو این وضعیت قرار میگرفت پیروز میشد! البته ممکنه اونم دزدی میکرد بنابراین در بدترین حالت مثل اون یکی میشد!
پس این یکی احتمالا دزده ولی اون حتما دزده!
البته اون دزده حساسیت کارش بیشتره یعنی اگه تحمل میکرد بهتر میشد و اگه نمیکرد بدتر!
فکر کنم هر کس رو طبق موقعیت خودش مقایسه کنیم بهتر باشه
پاسخ:
سلام.
من دیروز وقت نداشتم که به این کامنت شما جواب بدم. 
خوب اگر از شما خواسته بشه که به یکی از این دو کودک باید جایزه خیلی بزرگ بدید؛ جایزه رو به کی می دید؟
 اگر جایزه رو به کودک غیر دزد بدید، در این حالت؛ کودک دزد می تونه معترض بشه که شرایط برابر نبوده و اگر اون یکی کودک هم جای من بود دزدی می کرد؛ کودک دزد می تونه ادعا کنه به دلیل شرایط بد من مجبور شدم هم تلاش بیشتری کنم و هم کتک بخورم و هم خوراکی کمتری گیرم بیاد در حالیکه کودک اول کاملا شرایط براش محیا بوده.
----------
این چیزی که من اینجا گفتم در واقع حالت خاصی از یکی از معروف ترین سوالات تاریخی بوده:

ابوالحسن اشعری که قبلا در درس ابوعلی جبائی -از علماء بزرگ معتزله- شرکت می کرد . روزی از استاد خود ابوعلی جبائی در مورد سه برادر که یکی مومن و پرهیزگار ، دومی کافر و فاسق و سومی نابالغ و صغیر است پرسید: که احوال آنها بعد از مردن و در آخرت چگونه خواهد بود؟ استاد پاسخ داد: برادر مومن در بهشت ، کافر در جهنم و کودک نابالغ در اعراف خواهد بود . ابوالحسن اشعری گفت: اگر برادر کوچک بخواهد وارد بهشت شود ، آیا به او اجازه می دهند؟ جواب داد : خیر، چون عملی انجام نداده است و علتی که برادرش را به بهشت داخل کرد، عمل صالحش بود. اشعری گفت : اگر برادر صغیر اعتراض کرده، بگوید: خدایا من که مقصر نیستم؛ اگر مرا زنده نگه می داشتی که عمل صالح انجام می دادم ، به بهشت می رفتم.

استاد گفت : خداوند در پاسخ به برادر صغیر میگوید: من می دانستم که اگر تو زنده می ماندی به جای طاعت ، نافرمانی می کردی و مستحق عذاب می شدی . اشعری گفت : اگر برادر کافر بگوید: خدایا چرا مصلحت را در حق برادر کوچکم رعایت کردی و در حق من رعایت نکردی و در کودکی مرا نمیراندی که به جهنم نمی رفتم؟

استاد گفت: تو دیوانه شده ای که چنین سوالاتی می پرسی؟! شاگرد گفت : نه استاد من دیوانه نیستم شما جوابی ندارید 

--------------------------------------------------------

اولین بار من این داستان ابوالحسن اشعری رو داخل درس اندیشه اسلامی دانشگاه شنیدم. من الان یادم نیست استاد درس مربوطه چه جوابی به این سوالات اشعری داد. ولی اگر  کسی جواب خوبی برای این سوالات در جایی دیده؛ خیلی خوب میشه این جواب رو اینجا برای ما هم بزاره. 

بهتر بودن که نسبیه!
اینکه بچه دوم  از چیزی که بهش علاقه داشته نگذشته خیلی خوبه و  بنظرم شجاعتشو میرسونه! و دزد خطاب شدنش که بخاطر چیزی که دلش خواسته نیست! بخاطر روشیه که جامعه بد میدوندش!
اگه خودمو بذارم جای اون بچه میبینم که اون لحظه شاید همه آرزو و خواسته ش از دنیا همون پفک یا بستنیه که در لحظه دلش خواسته!
و بازم این جمله دوم منو به این نتیجه میرسونه که شاید جای تشویقم داشته باشه!
من که جای اطرافیانش باشم تنبیهش نمیکنم! تنبیه برخورد منطقیه ولی برخورد کاملا منطقی باید با کسی بشه که در لحظه بتونه تصمیم منطقی بگیره نه بچه ای که در لحظه تصمیم احساسی گرفته!
اصلا اون بچه مگه فهمیده دزدی یعنی چی !!!
بچه ای هم ک تا دلش خواسته ای داره بهش برسه دلیل نمیشه آدم بهتری باشه. چون خیلی مهمه پدرمادرش برای ساکت کردنش براش خوراکی شو تهیه میکنن یا اینکه حواسشون هست!
چون ممکنه از رفتار افراطی پدرمادرش زیاده خواه هم بشه بعدش تبدیل بشه به یه بچه نونور اعصاب خورد کن جیغ جیغو! که واسه ساکت شدنش هر چی بخواد فقط بهش بدن آروم باشه!(این کارو مامان من با اولین نوه ش. میکرد و همیشه من متهم میشدم که چرا صدای بچه رو در میارم! آخه بچه ها که خواسته های خیلی بزرگی ندارن یعنی با خواسته هاشون شخصیتشون شکل میگیره و اصلا قبول ندارم هر چی که دلش بخواد باید در لحظه حاضر بشه! یک روان شناس میگفت بهتره بعضی وقتا الکی هم شده به بچه بگی مثلا صبرکن  کارم تموم بشه بعد! و بااین کار به صبور بودنش در اینده کمک کنی)

.....
من که بچه دوم رو خیلی بیشتر دوست دارم، چون فک میکنم آدم شجاع تری خواهد بود و اگه بجای تنبیه بهش توجه بیشتری کنن حتما آدم بهتری از نظرمن خواهد بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی