برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

رابطه سرعت و شدت تصادف

دوشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۳۴ ب.ظ

امروز این خبر رو که مربوط به تصادف یک خودرو با پایه ای مونوریل در قم هست رو خوندم.

برخورد شدید خودرو با ستون‌ منوریل در قم ۳ کشته برجای گذاشت.

راننده خودرو رو می شناختم. ان شالله که روحشون شاد باشه.

------------

گویا در لحظه تصادف حدود 140 کیلومتر بر ساعت سرعت داشتن. اگر این خودرو به جای 140 کیلومتر بر ساعت؛ 100 کیلومتر سرعت داشت؛ شدت تصادف چقدر کاهش پیدا می کرد؟

 وقتی خودرویی که با سرعت v  حرکت می کنه با یک جسم سخت مثل ستون های مونوریل برخورد می کنه میزان تکانه خودرو که برابر حاصل ضرب جرم خودرو در سرعت خودرو هست یعنی mv به صفر میرسه. و اگر این تغییر تکانه مثلا توی t ثانیه اتفاق بیفته و F نیروی وارد بر ماشین باشه. میزان ضربه وارد شده به جسم برابر F.t هست که برابر خواهد بود با تغییر تکانه. پس میزان نیروی وارد بر خودرو برابر میشه با:

F = \frac{{mv}}{t}

وقتی خودرویی با سرعت v با یک مانع خیلی سخت برخورد می کنه، مقدار t رابطه عکسی با سرعت ماشین پیدا می کنه ( تصور کنید در صورت تصادف مثلا قرار هست از سپر جلو تا قسمت فرمان ماشین جمع بشه؛ در این صورت هر چه سرعت بیشتر باشه این سرعت جمع شدگی هم بیشتر میشه) پس روی هم رفته نتیجه می گیریم که در برخورو با یک جسم سخت (مثل پایه های بتنی مونوریل) نیروی وارد به خودرو متناسب با {v^2} است. پس می توانیم بنویسیم.

F = k{v^2}

که در آن k مقداری ثابت است و v سرعت اتومبیل و F نیروی وارد بر اتومبیل است.

حالا ببینیم اگر یک خودرو 140 کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشه نسبت به خودرویی که 100 کیلومتر بر ساعت سرعت داره؛ حین تصادف چقدر بیشتر  صدمه می بینه (نیرو بهش وارد میشه):

\frac{{k{{.140}^2}}}{{k{{.100}^2}}} \approx 2

یعنی شدت صدمه ای که تو سرعت 140 کیلومتر بر ساعت حین تصادف با جسم سخت وارد میشه، دوبرابر شدت ضریه ای هست که با سرعت 100 کیلومتر وارد میشه.

این بندگان خدا هم که تصادف کردن اگر سرعتشون به جای 140 مثلا 100 بود (یعنی تقریبا 30 درصد آرومتر می رفتن) اون موقع نیروی وارد بر خودروشون نصف میشد و به احتمال زیاد الآن زنده بودن. 


یک نکته ای که خیلی مهم هست و باید در نظر گرفت این هست که احتمال مرگ سرنشینان در تصادف خودرو با نیروی وارد بر خودرو رابطه خطی نداره و رابطه ای نمایی داره. یعنی وقتی مثلا نیروی وارد بر خودرویی دو برابر بشه احتمال مرگ سرنشینان 2 برابر نمیشه و عملا بیش از 4 یا 6 برابر میشه. من تو نوشته های آینده وبلاگ به این موضوع می پردازم که رابطه بین سرعت خودرو و مرگ سرنشینان چطور رابطه ای هست . سعی می کنم به کمک داده های تجربی موجود در این رابطه و به کمک تقریب این داده ها با یک تابع مناسب (مثلا درونیابی چند جمله ای!!!) ؛ میزان افزایش شانس مرگ سرنشینان با افزایش سرعت خودرو رو تخمین بزنم.

پ ن:مونوریل قم قرار بود سال 92 افتتاح بشه که هنوز افتتاح نشده؛ علاوه بر اینکه میلیاردها تومن سرمایه شهر توی این پروژه نیمه کاره گیر افتاده؛ حالا باید شاهد تصادفات این چنینی هم باشیم!!!

یک سوال: فرض کنید دو راننده داریم که یکی راننده ماهر هست و دیگری راننده تازه کار؛فرض کنید احتمال تصادف راننده تازه کار 10 برابر راننده ماهر باشه اما راننده تازه کار  با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت رانندگی می کنه و راننده ماهر با سرعت 80 کیلومتر؛ شما ترجیح می دید سوار ماشین کدومشون بشید؟

  • عباسی

نظرات  (۲)

http://www.rajanews.com/old/userfiles/flash/entekhabat/election%20&%20statistics.pdf
مقاله جالبی بود به نظرم
پاسخ:
من سال ها قبل این رو دیده بودم. کلا د کتر نقشینه آدم با سواد و باهوشی هست.
از اونجایی که تصادف با سرعت ۸۰ نیرویی که وارد میکنه حدود ۴ برابر سرعت ۴۰ هست و در نظر گرفتن رابطه نمایی درباره احتمال مرگ فکر کنم اگه با راننده ناشی تصادف کنی کم خطر تره و به اون ۱۰ برابره میچربه
پاسخ:
منم حدس میزنم همین طور باشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی