برداشت های من از جهان پیرامون

آخرین نظرات

۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

یک فهرست معتبر از ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان، در سال ۲۰۱۵، که با عنوان «رتبه‌بندی شانگهای» شناخته می‌شود، دو دانشگاه «تهران» و «امیرکبیر» را در خود جای داده‌است. در صدر این فهرست همچنان دانشگاه هاروارد قرار دارد.

به گزارش پارسینه به نقل از RFE/RL یک فهرست معتبر از ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان، در سال ۲۰۱۵، که با عنوان «رتبه‌بندی شانگهای» شناخته می‌شود، دو دانشگاه «تهران» و «امیرکبیر» را در خود جای داده‌است. در صدر این فهرست همچنان دانشگاه هاروارد قرار دارد.

دانشگاه تهران با کسب مقام نخست در میان دانشگاه‌های ایران در جایگاه ۳۰۱-۴۰۰ فهرست قرار دارد. دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در مقام دوم داخلی و ۴۰۱-۵۰۰ بین‌المللی قرار دارد.

در منطقه غرب آسیا، عربستان سعودی چهار دانشگاه در این فهرست دارد که دانشگاه ملک عبدالعزیز و ملک سعود در رتبه‌های ۱۰۱-۱۵۰ قرار دارند. دانشگاه ملک عبدالعزیز، در یکی از رتبه‌بندی‌های تخصصی، در بخش ریاضیات، در جایگاه ششم جهان قرار گرفته‌است.

رژیم صهیونیستی با پنج دانشگاه از جمله دو دانشگاه در فهرست ۱۰۰ دانشگاه اول، همچنان وضعیتی به مراتب بهتر از دیگر کشورهای منطقه دارد. ترکیه نیز با یک دانشگاه، دانشگاه استانبول، در رتبه‌ای مشابه با دانشگاه امیرکبیر قرار دارد.

در قاره آسیا؛ برتری همچنان از آن ژاپن است با دانشگاه توکیو در رتبه بیستم. دانشگاه‌های چین نیز برای نخستین بار به صد دانشگاه اول راه پیدا کرده‌اند.

چین ۴۴ دانشگاه، ژاپن ۱۶ دانشگاه، کره جنوبی ۱۱ دانشگاه، تایوان هفت دانشگاه، هنگ‌کنگ ۶ دانشگاه، در این فهرست دارند.

دانشگاه‌های کیوتو (ژاپن)، چین‌هوا (چین)، پکن، سنگاپور و اوساکا نیز در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند.

رقابت چندانی در صدر فهرست میان کشورها وجود ندارد؛ چراکه ۱۰ دانشگاه برتر یا در ایالات متحده قرار دارند یا در بریتانیا؛ هاروارد، استانفورد و کالیفرنیا-برکلی، از آمریکا، اول تا سوم هستند و دانشگاه کمبریج در رتبه چهارم قرار دارد. پس از آن نیز ام‌آی‌تی، پرینستون، آکسفورد، دانشکده صنعتی کالیفرنیا، کلمبیا، شیکاگو، ییل و دانشگاه کالیفرنیا قرار دارند.

در مجموع ایالت کالیفرنیا به تنهایی، بدون در نظر گرفتن خود آمریکا، وضعیت بهتری از تمام کشورهای جهان در ۳۰ دانشگاه برتر جهان دارد.

چهار دانشگاه از سوئیس، شش دانشگاه از استرالیا، چهار دانشگاه از کانادا، سه دانشگاه از آلمان، سه دانشگاه از فرانسه، سه دانشگاه از سوئد، از جمله دانشگاه‌های دیگری هستند که در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر سال ۲۰۱۵ قرار می‌گیرند.

یکی از بهترین پیشرفت‌ها در رتبه‌بندی شانگهای از آن دانشگاه بریتانیایی آکسفورد است که توانسته در سال ۲۰۱۶ با سه پله صعود، از رتبه دهم به رتبه هفتم برسد.

این ۵۰۰ دانشگاه مجموعا از ۳۴ کشور و منطقه جهان می‌آیند.

رتبه‌بندی شانگهای از سال ۲۰۰۳ آغاز شده و آمار و تحلیل‌های نسبتا گسترده‌ای را برای نگارش فهرست خود در نظر می‌گیرد. به گفته وب‌سایت «رتبه‌بندی شانگهای»، آنها از «معیارهایی عینی» برای نگارش فهرست خود استفاده می‌کنند؛ از جمله شمار کارکنان یا فارغ‌التحصیلانی که برنده جایزه‌های نوبل یا نشان فیلدز (جایزه‌ای که هر چهار سال یک بار در جریان کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات داده می‌شود) شده‌اند. از دیگر معیارهای این رتبه‌بندی، مقالات منتشرشده در نشریات «نیچر» و «ساینس» است. این رتبه‌بندی البته منتقدانی نیز دارد؛ از جمله انتقادها به برتری دادن «علوم پایه» بر «علوم انسانی» یا تمرکز بیش از حد بر تحقیقات یا مقالات منتشرشده، به جای کیفیت عمومی یا نحوه انتشار آنها است.

من بخش هایی از این خبر سایت الف رو اینجا میزارم:

"پاسخگویی به سؤالات درس ریاضیات در رشته گروه آزمایشی علوم ریاضی وفنی در سال ۹۰ گواه این است که ۹۱% دانش آموزان شرکت کننده زیر ۲۰% پاسخ صحیح ارائه نموده‌اند. در همین سال در درس فیزیک ۸۳% دانش اموزان کمتر از ۲۰% سؤالات را پاسخ گفته‌اند. آمار پاسخ دهندگان بالای ۷۰% سؤال درس ریاضی ودرس فیزیک در همین سال کمتر از نیم درصد شرکت کنندگان است.

همین رویکرد درکنکور ۹۴ به وضوح دیده می‌شود. در سال نودوچهار ۸۴.۷% درصد از داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی زیر ۱۰% پاسخگویی به سؤالات درس ریاضی را داشته‌اند ونزدیک به ۴۸% داوطلبان در این سؤالات نمره منفی اخذ نموده‌اند. در همین سال در درس فیزیک نیز بیش از ۲۹% شرکت کنندگان نمره منفی دریافت نموده و ۶۹% داوطلبان زیر ۱۰% پاسخگویی را داشته‌اند.

در سال ۹۴ در گروه ریاضی وفنی کمتر از ۱% پاسخگویان به سؤالات درس ریاضی موفق به پاسخ بیش از ۷۰% سؤالات شده‌اند."
-----------------------------------
 سوالات ریاضی کنکور 94 ساده تر از سال 90 بوده؛ گواه این مطلب هم اینکه در سال 94؛ 1 درصد دانش آموزها بالای 70 درصد زدن ولی در سال 90؛ نیم درصد دانش اموزها بالای 70 درصد زدن. (این یک درصد و نیم درصد ها همون دانش اموزان نابغه ای هستن که اساسا اموزششون ربطی به کیفیت آموزش و پروش نداره و بیشتر به هوش خداد دادی شون متکی هستن و حسابشون از بقیه جداست)؛ با اینکه سوالات کنکور 94 ساده تر بوده درصد های دانش اموزان سال 94  بدتر از دانش اموزان 90 بوده.
------------------
یادش بخیر؛ دراوایل دهه 80 شمسی اگر کسی ریاضی رو زیر 20 درصد میزد؛ هیچ جا اصلا قبول نمی شد حتی بهش اجازه انتخاب رشته هم داده نمیشد!!!
------------------
...

یک کودکی رو در نظر بگیرید که از والدینش یک بستنی و  یک پفک می خواد. والدینش اینها رو براش تهیه می کنن. هیچکس هم به این کودک نمی گه بچه بد!!!

حالا یه کودک دیگه رو در نظر بگیرید که دلش یه بستنی و یه  یه پفک می خواد و والدینش نمی تونن (یا نیستن) که اینها رو براش فراهم کنن. این کودک خودش دست به کار میشه و میره یه بستنی میدزده و وقتی میخواد پفک بدزده گیر می افته و یه کتک درست و حسابی میخوره و همه هم بهش می گن دزد!!!

این کجاش عدالته؟ کودک اول و دوم هر دو چیزهای یکسانی می خواستن که برای کودک اول اونها فراهم بوده ولی کودک دوم برای به دست آووردنش مجبور شده ریسک کنه؛ دست به تلاش بزنه و در نهایت فقط بخشی از اون چیزی رو که میخواد به دست بیاره اونهم به قیمت کتک خوردن و دزد خطاب شدن!!! کودک دوم هم بیشتر تلاش کرده؛ هم کمتر به خواستش رسیده و هم در نهایت بیشتر کتک خورده!!! 

واقعا کودک دوم انسان بهتری هست یا کودک اول؟ 


یک ایرانی نخستین زن برنده جایزه جامعه ریاضیات اروپا (EMS ) شد.

 دکتر سارا زاهدی، ریاضیدان جوان ایرانی و استاد دانشگاه KTH (موسسه سلطنتی فناوری) سوئد موفق به کسب جایزه جامعه ریاضیات اروپا (EMS) در سال ۲۰۱۶ شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، سارا زاهدی که نخستین زن در میان برندگان جوان جایزه EMS (European Mathematical Society) است، این جایزه را در هفتمین کنگره ریاضیدانان اروپا که ۱۸ تا ۲۲ جولای در برلین برگزار شد، دریافت کرد.

این خبر رو که من قسمت هاییش رو این پایین میزارم رو نگاه کنید:

جت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص دوران خلافت امام صادق(ع) گفت: تاریخ امامت امام باقر و امام صادق(ع) دوران طلایی شیعه است، به این دلیل که فعالیت‌های علمی و فرهنگی گسترده‌ای توسط شیعیان در این زمان انجام شد. 

بهاری درادامه با اشاره به جهانی بودن شهرت علمی امام صادق(ع) گفت: سال‌ها پیش پروفسور حسابی برای رفع شبهات علمی نزد انیشتین دانشمند بزرگ می‌رود، انیشتین از او می‌پرسد که چرا این همه راه را از وطنت تا اینجا پیمودی؟ حسابی می‌گوید: سوالاتی داشتم که می‌خواستم از شما بپرسم. انیشتین در جواب حسابی می‌گوید: شما کسی را در دینتان دارید که در پنج سالگی شبهات بطلمیوس دانشمند بزرگ غربی را حل کرده است، بعد برای جواب سوالات نزد من آمدی؟ پروفسور حسابی می‌پرسد که این شخص کیست که انیشتین جواب می‌دهد، امام صادق(ع)، بنابراین شهرت علمی این حضرت جهانی است."
----------------
این داستان دکتر حسابی و انیشتین به یک معضل بزرگ در ایران تبدیل شده؛ تقریبا کاملا مشخص هست که حسابی هرگز شاگرد انیشتین نبوده و به احتمال قریب به یقین یا هرگز انیشتین رو ندیده و یا حداکثر یکبار دیده و خودش هم در مورد اینکه چه چیزی در این دیدار احتمالی گفته شده هم صحبت نکرده. در مورد این موضوع و دروغ هایی که به حسابی نسبت داده میشه زیاد نوشته شده (البته بنده خدا دکتر حسابی هیچ وقت خودش این ادعاها رو نکرده؛ بعدها این ادعاها به او نسبت داده شده)؛ به هر حال حرف های دکتر رضا منصوری استاد فیزیک دانشگاه شریف رو می تونید در مورد حسابی اینجا بخونید.
------------------------
اما بحث من فعلا این موضوع نیست. اون 6 خطی که اون بالا نوشته شده و من بولد کردم؛ اینقدر ایراد داره که من نمی دونم باید از کجاش بگم:
1) اصلا آیا امام صادق (علیه السلام) در 5 سالگی به شبهات بطلمیوس جواب داده؟ اگر اینکار انجام میشد مسلما ماها که شیعه هستیم و در ایران هستیم؛ این موضوع رو تا حالا حداقل یکجا شنیده بودیم. واقعا انیشتین براساس کدام منبع متوجه این موضوع شده؟ من در عصر اینترنت و در یک کشور شیعه حتی نمی تونم یک حدیث مربوط به سن 5 سالگی امام صادق (علیه السلام) پیدا کنم. اونوقت انیشتین چطور به احادیثی از 5 سالگی امام صادق که توش شبهات بطلمیوس جواب داده شده باشه دسترسی داشته؟
2) مگه دکتر حسابی رفته بوده در مورد نظریات بطلمیوس سوال بپرسه که انیشتین بهش چنین جوابی داده؟ از زمان نیوتن به این ور تقریبا شبهه ای در هیئت بطلمیوسی نیست که جواب دادن نشده باشه.
3) اصلا چرا انیشتین چنین جوابی داده؟ مثلا ما کلی حدیث در مورد پزشکی از پیامبر (ص) که بسیار سطح بالاتر از توصیه های پزشکی پزشکان نامدار دوران باستان مثل جالینوس و بقراط هست ؛ اونوقت اگه ما دچار سکته قلبی بشیم و بریم پیش دکتر؛ اگر دکتر به ما بگه" شما که پیامبرتون شبهات علمی جالینوس و بقراط رو حل کرده؛ چرا برای درمان پیش من اومدید". شما نمی گید این دکتر یه تختش کمه؟
---------------------
یکی گفت: خسن و خسین هر سه دختران مغاویه بودند که در مدینه آنان را گرگ درید. گفتند: خسن و خسین نبود، حسن و حسین بود. هر سه نبود، هر دو بود. دختر نبود، پسر بود. مغاویه نبود معاویه بود. معاویه هم نبود علی(ع) بود. در مدینه گرگ آنها را پاره نکرد بلکه امام حسن را زنش زهر داد، امام حسین را هم شمر ملعون تو صحرای کربلا شهید کرد. آن کسی را هم که گرگ خورد حضرت یوسف بود آن هم در مدینه نبود در راه کنعان به مصر بود آن هم نخورد بلکه برادرهاش گفتند خورد که از اصل دروغ بود!
-------------------------------------------------
این جور داستان های ساختگی نه تنها کمکی به دیندار شدن مردم نمی کنه که تیشه به ریشه دینشون هم میزنه.
-----------------------------------------------------------

امام صادق علیه السلام:

 سه کار است که هر کس یکی از آنها را انجام دهد خداوند بهشت را بر او واجب می گرداند: انفاق کردن در تنگدستی، خوشرویی با همه ی عالم، و انصاف داشتن.

منبع : الکافی ٢/١٠٣


قالَ (علیه السلام): إذا بَلَغَکَ عَنْ أخیکَ شَیْىءٌ فَقالَ لَمْ أقُلْهُ فَاقْبَلْ مِنْهُ، فَإنَّ ذلِکَ تَوْبَهٌ لَهُ. وَ قالَ (علیه السلام): إذا بَلَغَکَ عَنْ أخیکَ شَیْىءٌ وَ شَهِدَ أرْبَعُونَ أنَّهُمْ سَمِعُوهُ مِنْهُ فَقالَ: لَمْ أقُلْهُ، فَاقْبَلْ مِنْهُ.([1]) 
فرمود: چنانچه شنیدى که برادرت ـ یا دوستت ـ چیزى بر علیه تو گفته است و او تکذیب کردقبول کن. همچنین فرمود: اگر چیزى را از برادرت بر علیه خودت شنیدى و نیز چهل نفر شهادت دادند، ولى او تکذیب کرد و گفت: من نگفته ام، حرف او را بپذیر.



چند وقت قبل یک پست در مورد کرل (چرخش میدان برداری) نوشته بودم و توش کرل رو توضیح داده بودم. و گفته بودم که این موضوع رو به صورت کد متلب هم نشون میدم. (پیشنهاد می کنم اول اون پست رو بخونید)

حالا شما می تونید از (اینجا) برنامه ای رو که گفته بودم رو دانلود کنید.

این برنامه کرل میدان برداری دو بعدی 

F=(x/(1+x^2+y^2),-y/(1+x^2+y^2))

رو حساب می کنه.

بعد از اونکه برنامه رو اجرا می کنید. شکل میدان برداری  ظاهز میشه. روی شکل ظاهر شده 4 بار کلیک کنید بعد از هر بار کلیک دکمه enter رو هم فشار بدید؛ با زدن دکمه اینتر بلافاصله یک دایره ظاهر میشه که بالای اون دایره مقدار کرل این میدان برداری در نقطه ای که شما انتخاب کردید نوشته شده. و به علاوه نقاط سبز رنگی هم روی این دایره ها قرار دارند. در ادامه نقاط سبز رنگ شروع به حرکت می کنن. هر چه مقدار کرل در نقطه ای که شما انتخاب کردید بیشتر باشد؛ سرعت حرکت این نقاط سبز رنگ هم بیشتر است. به علاوه اگر کرل در نقطه ای منفی باشد جهت حرکت نقاط سبز رنگ ساعتگرد خواهد بودو اگر کرل مثبت باشد این نقاط پادساعتگرد می چرخند.

اینم تصویری از اجرای برنامه


کرل


پ ن: اگر خواستید برنامه رو دوباره اجرا کنید؛ شکل رو کامل ببندید. و برنامه رو دوباره اجرا کنید. و یا اینکه به آخر کدی که من نوشتم یک hold off اضافه کنید و برنامه رو دوباره اجرا کنید.

این آقای گرموند دال کویست؛ یکی از  آدم‌های  معروف در زمینه حل عددی معادلات دیفرانسیل هست. دال کویست استاد راهنمای؛ اک بیورک بوده و اک بیورک استاد راهنمای  تومی الفوینگ و تومی هم استاد راهنمای؛ استاد راهنمای دوره دکتری من هست. بنابراین این پروفسور دال کویست جد علمی برای من محسوب میشه.

اینجا هم می تونید قضایای معروفی که دال کویست اثبات کرده رو ببینید.

از وقتی وارد فوق لیسانس شدم؛ توی ترم اول؛ یه گوشی موبایل؛ یه اتود و یه فلش گرفتم. هر سه تای اینها تا پایان دکترام همراهم بودن و نقشی اساسی در نوشتن تز و مقالاتم داشتن. اما به طرز جالبی هر سه اینها بعد از اتمام دوره دکترام از کار افتادن. گوشیم یک ماه بعد از دکتری خراب شد و درست تو همون موقع ها هم اتودم خراب شد و چند روز بعد فلشم از دستم افتاد  و اتصالی پیدا کرد.

---------