آیا واقعا کمپین خودرو صفر نخرید باعث کاهش خرید خودرو شده؟
جواب من به این سوال خیر هست. به دلایل زیر:
1- میزان فروش خودرو در ایران رابطه مستقیمی با تعداد جوانان بین 20 تا 30 سال داره، در واقع اغلب افراد بیشتر از این سن که توانایی خرید خودرو دارن خودروشون رو خریدن و چون هزینه تعمیر نگهداری خودرو دست دوم در ایران در مقایسه با هزینه خرید خودرو صفر کم هست عموما انگیزه ای هم برای تعویض خودروشون ندارن.
2- توی سال های اخیر تعداد جوانان بین 20-30 سال کاهش پیدا کرده و بنابراین فروش خودرو کم شده
3- شاید بگید که توی چند ماه که یهویی تعداد جوانان 20-30 سال کم نشده که این رکود رو در چند ماه اخیر شاهد باشیم.اما واقعا میزان خرید خودرو توی چند سال اخیر کاهش پیدا کرده ولی چون به دلیل تحریم ها تولید خودرو کاهش پیدا کرده بود خودرو سازها متوجه کاهش خرید نبودن حالا که تولید افزایش پیدا کرده و داره به اندازه سابق بر می گرده می بینن به اندازه سابق مشتری ندارن
-----------------
این قضیه درست مثل کاهش تعداد ازدواج هست که تو سال های اخیر اتفاق افتاده چون جوانان در سن ازدواج که کاهش پیدا کردن، از چند سال دیگه هم به طور کاملا طبیعی میزان طلاق به طور خود به خود کاهش پیدا می کنه چون تعداد ازدواج ها کاهش پیدا کرده البته احتمالا تو اون موقع مسئولین این کاهش رو حاصل برنامه ریزی خودشون خواهند دونست و برای خودشون نوشابه باز می کنن. ولی وقتی تا 4-5 سال دیگه این اتفاق طبیعی افتاد، یاد این نوشته بیفتید.(البته بعد چند سال کاهش نرخ طلاق به یک نقطه تعادل می ریسیم که بیشتر از اون کاهش پیدا نمی کنه)
پ ن: در تایید حرفام این رو هم اضافه کنم که در حال حاضر فروش خودروهای خارجی که براش کمپین هم نیست کاهش پیدا کرده