آمار بیکاری
پنجشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۵۷ ق.ظ
سایت الف خبری رو در مورد بیکاری در رشته های مختلف دانشگاهی که براساس نتایج سرشماری آماری سال 90 هست منتشر کرده:
جدول بیکاری در 17 رشته تحصیلی
رشته | فوق دیپلم | لیسانس | فوق لیسانس و دکترای حرفه ای | دکترای تخصصی | جمع مرد و زن |
علوم تربیتی | 5412 | 16353 | 772 | 9 | 22547 |
علوم انسانی و هنر | 23288 | 70627 | 6781 | 201 | 100912 |
علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق | 43383 | 166690 | 11886 | 116 | 222112 |
علوم، ریاضی و کامپیوتر | 8126 | 58362 | 9607 | 84 | 76191 |
مهندسی، ساخت و تولید | 101424 | 137402 | 12353 | 149 | 251402 |
کشاورزی و دامپزشکی | 7189 | 27231 | 3967 | 34 | 38438 |
بهداشت و رفاه (بهزیستی) | 9792 | 15074 | 1044 | 78 | 25997 |
خدمات | 6914 | 9589 | 887 | 14 | 17407 |
اظهارنشده | 1782 | 3682 | 4872 | 2703 | 13045 |
جمع کل | 122863 | 213007 | 25517 | 2257 | 768051 |
نکته تاسف بار در مورد این نتایج این هست که طبق معمول آمارهایی که تو کشور ارائه میشه، این جدول در واقع هیچ اطلاعات خاصی به ما نمیتونه بده، و در واقع بود و نبودش فرقی به حال خوانندش نمیکنه، مهمترین ضعف این جدول اینه که مثلا بیکاری در شته های علوم و ریاضی و کامپیوتر (منظور ریاضی، فیزیک، شیمی ، زیست شناسی، زمین شناسی، علوم کامپیوتر و آمار و احتمالا کسانیکه مدرک کامپیوتر غیر مهندسی داند مثلا کسانیکه مدرک فوق دیپلم کامپیوتر دارن و ...) جمعا 76000 نفر هست و بیکاری در رشته های مهندسی 251000 نفر هست.شما از این داده ها چه نتیجه ای میتونید بگیرید؟ عملا هیچی، چرا که تا زمانیکه آمار کل فارغ التحصیلان این رشته ها رو نداشته باشیم، این داده ها هیچ چیزی رو نشون نمیدن مثلا اگر کل کسانیکه مدرک علوم دارن 100 هزار نفر و کسانیکه مدک مهندسی دارن 500 هزرا نفر باشه اون موقع وضعیت بیکاری تو رشته های علوم خیلی بدتر از مهندسی هست اما اگه کل فارغ التحصیلان علوم 200 هزار نفر و مهندسی 500 هزارنفر باشه وضعیت بیکاری در مهندسی خیلی بدتر از علوم میشه.
بنابراین همین طور که می بینید این جدول نشان دهنده هیچ چیز نیست مگر اینکه ما اطلاعات اضافی در مورد تعداد کل فارغ التحصیلان داشته باشیم تا بتوانیم داده ها را نرمال کنیم.
متاسفانه یک ضعف علمی تمام عیار از نظر علم آمار( منظورم علم پیشرفته آمار نیست همون مقدمات آمار) دربین کارشناسان بخش های اداری ما وجود داره. همین یکی دو روز پیش بود که یه آماری دیدم که توش نوشته بود تهران خطرناک ترین شهر کشور از نظر حوادث رانندگی هست یکی نیست به این عقل کل بگه خوب وقتی که جمعیت تهران خیلی بیشتر از بقیه شهرهاست معلومه که حوادث رانندگیشم بیشتر میشه.
ضعف دوم این جدول عدم تفکیک درست بین رشته ها است مثلا قرار دادن رشته دامپزشکی در کنار رشته های کشاورزی در حالیکه رشته دامپزشکی رشته ای هست که لیسانس و فوق لیسانس نداره و فقط دکتری حرفه ای داره و اصلا نمیتونه در ردیف رشته های کشاورزی قرار بگیره یا قرار دادن رشته های هنر کنار رشته های علوم انسانی ولی لحاظ کردن رشته علوم تربیتی به صورت جدا از علوم انسانی!!!
متاسفانه علی رغم هزینه زیادی که برای جمع آوری آمار میشه، اما به دلیل ضعف در تحلیل این آمار عملا این اطلاعات به صورت خام که میتونه گمراه کننده هم باشه در اختیار عموم و حتی مسولین رده های بالاتر قرار میگیره.ای کاش مسولین مرکز آمار برای یکبار هم که شده سایت اداره آمار نیروی کار امریکا رو نگاه میکردن تا مفهوم دادن آمار رو یاد میگرفتن.
خیلی وقت ها ما تو ایران وقتی کار می کنیم فقط میخواییم یه چیزی رو از سرمون باز کنیم نه اینکه تلاش کنیم چیزی با ارزش تولید کنیم، مثلا اینجا فقط یه آماری داده شده که بگن ما داریم آمار میدیم، اینکه این آمار چقدر مفید هست خیلی مد نظر نبوده.
البته تنها چیز به درد به خور تو این خبر توضیحی هست که سایت الف گذاشته:
"
نکته جالب اینکه با وجود اطلاع نسبی
جامعه از وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و اینکه بازار فعلی کار
کشور نیازی به بسیاری از رشته های تحصیلی به دلیل تکمیل بودن ظرفیت تا
حداقل چندین سال ندارد، باز هم بر ورود به دانشگاه ها و تحصیل در هر رشته
ای اصرار ورزیده می شود و بدتر اینکه نه در دوران تحصیل و نه در دوران
انتظار برای ورود به بازار کار، قریب به اتفاق کارجویان فارغ التحصیل
دانشگاهی کمترین تلاشی برای تحقیق در بازار واقعی کار و کسب مهارت های لازم
آن از جمله تسلط به کار با کامپیوتر، آشنایی با زبان خارجی و کسب فنون
دیگر را انجام نمی دهند.
متاسفانه
همانگونه که ذکر شد، دانشگاه ها نیز در دامن زدن به ادامه روند بیکاری
فارغ التحصیلان دانشگاهی نقش دارند تا جایی که به دلیل عدم برقراری ارتباط
بین دانشگاه و بازار کار، نه تنها رشته های مورد نیاز شناسایی نمی شود،
بلکه بر ادامه پذیرش دانشجو در تمامی رشته ها نیز اصرار ورزیده می شود. از
سویی دیگر، دانشگاه ها تلاش چندانی برای ارائه مباحث مهارتی در کنار
موضوعات تئوریک جهت رفع ضعف های بیکاری بسیاری از کارجویان دانشگاهی نیز
انجام نمی دهند."
- ۹۲/۰۵/۳۱