برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

سالی که نکوست از بهارش پیداست.

شنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴ ق.ظ

چند وقتی هست که بازی pes  روی رو پی سی خونه نصب کردم و با برادر زادگانم بازی می کنم، تو این دو ماه هیچ پیروزی نتونسته بودم کسب کنم ( البته من بازیم بد نبود، اونا خیلی حرفه ای بودن) ولی امروز به طرز شگفت اوری در 4 بازی پیروز شدم تازه فهمیدم چطور باید ببرم. معلومه که امسال سال خوبیه، چون از اولش با پیروزی شروع کردم. 

این روزها هر از گاهی کتاب تاریخ علوم نوشته پی یر روسو با ترجمه حسن صفاری رو می خونم. کتاب در سال 1945 یعنی سال اتمام جنگ جهانی دوم نوشته شده. ترجمه هم مربوط به سال 1329 هست. ترجمه فوق العاده عالی هست. باورش خیلی سخته که 70 سال پیش چنین مترجم زبر دستی وجود داشته. یه جای کتاب درباره عدد پی بحث میشه، مترجم تو پاورقی نوشته که در سال 1952 عدد پی تا 3000 رقم بعد از اعشار حساب شده. مسلما برای اون تاریخ محاسبه عدد پی تا حدود 3000 رقم پیشرفت فوق العاده ای بوده. احتمالا منظور مترجم محاسبه عدد پی توسط ریاضیدان افسانه ای جان فون نویمان بود که توسط کامپیوتر اینیاک و در طی 70 ساعت کار کامپیوتر تونست عددی پی رو تا  2037 رقم حساب کنه. ( امروزه ما روی یه کامپیوتر معمولی می تونیم در کمتر از یک ثانیه؛ عددی پی رو تا 10000 رقم حساب کنیم، می تونید 100 هزار رقم از عدد پی رو اینجا ببینید). تا سال 2000 چیزی در حدود 100 هزار میلیارد رقم از عدد پی محاسبه شده بود. الآن نمی دونم تا چند محاسبه شده!!!

یه فرمول عجیب غریبی برای محاسبه عدد پی توسط رامانوجان ریاضیدان استثنایی هندی ارائه شده. من موندم رامانوجان این فرمول رو چطور بهش رسیده!!! ( درباره رامانوجان فیلمی هم ساخته شده به اسم، مردی که بی نهایت می دانست، فیلم رو چند بار تلوزیون خودمون هم نشون داده، فیلم خوبیه!!!)

افسوس که رامانوجان زود مرد ( در 32 سالگی). بعیده حالا حالا ها ریاضیدانی با نبوغ اون در پیدا کردن فرمول های عجیب و غریب پا به این دنیا بزاره.

----------

از بحث دور شدیم، من فقط حدود 50 صفحه از کتاب رو خوندم و فعلا زوده که درباره کتاب قضاوت کنم ولی تا اینجاش برام چندان جذاب نبود شاید به این دلیل که کتاب خیلی قدیمی هست و برخی یافته های جدید در مورد تاریخ علم توش نیومده. امیدوارم بعدا که کامل خوندمش یک گزارش مفصل تر در موردش بتونم بنویسم.

  • عباسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی