برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

درهم شکستن تصمیمات!

شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۹ ب.ظ

امام علی علیه السلام در حکمت 250 نهج البلاغه میفرمایند: « خداوند را به وسیله برهم خوردن تصمیم ها، فسخ پیمانها و نقض اراده ها شناختم»
====
همه ماها در طی سالیان مختلف  برهان های مختلف اثبات وجود خدا را در کتاب ها خوندیم، مثل برهان نظم، برهان علیت و ... . ولی واقعیتش اینه که به نظرم خیلی هم این برهان ها کارا نبودند. چون من تا حالا کافری رو ندیدم که بگه من برهان نظم یا برهان علیت رو خوندم و ایمان آوردم!!! ولی امام علی علیه السلام داره روشی قابل آزمایش رو برای اثبات وجود خدا ارائه میده! روشی کارا.
در یک ساعت مشخص از روز مثلا ساعت 12 تا 13 ، من متوجه شدم به طور متوسط حدود 15 دقیقه امکان پاسخگویی رو ندارم (مثلا رفتم دستشویی، دارم نماز میخونم، درحال رانندگی هستم، گوشیم جایی افتاده و حواسم بهش نیست و ...) یعنی 25 درصد این یکساعت رو امکان پاسخگویی به موبایلم رو ندارم و 75 درصد این یک ساعت رو امکان پاسخگویی به موبایلم رو دارم. اما متوجه یک نکته خیلی عجیب شدم. نصف تماس هایی که هر روز با من یبین ساعت 12 تا 13 گرفته میشه در اون 15 دقیقه ای که نمی تونم پاسخ بدم صورت میگیره و نصف دیگه اش در اون 45 دقیقه که میتونم پاسخ بدم! 
از نظر منطقی اگر مثلا  فرض کنیم در طی ۳ ماه حدود 100 تماس بین ساعت 12 تا 13 با من گرفته میشه! انتظار دارم 75 تا از این تماس ها رو بتونم جواب بدم و 25 درصد رو خیر. اما در عمل متوجه شدم من تقریبا نیمی از این تماس ها را رو از دست میدم! از نظر ریاضی احتمال اینکه من نیمی یا بیشتر از تماس ها رو از دست بدم برابر است با:

\sum\limits_{i = 50}^{100} {\left( {\begin{array}{ccccccccccccccc}
{100}\\
i
\end{array}} \right)} {\left( {0.25} \right)^i}{\left( {0.75} \right)^{100 - i}} = 6.6 \times {10^{ - 8}}

این احتمال تقریبا برابر صفر هست. اما عجیبه که این احتمال تقریبا صفر دائما داره در هر بازه سه ماهه برای من رخ میده!
چه دلیلی داره این موضوع جز اینکه « دیگران تصمیم میگیرند که با من تماس بگیرند و چون خداوند تصمیم دیگری داره، کاری میکنه که تماس اونها با من درست بیفته در وقتی که من نمی تونم به گوشی جواب بدهم  و اراده های افراد رو نقض میکنه»

  • عباسی

نظرات  (۱)

سلام استاد بنظرم در چنین مواردی نیاز به انجام محاسبات نیست

چون مطمئنم خدا واسه هر آدمی همون کاریو میکنه که خودش با ذهنش خواسته

یعنی بنظرم در این مورد خوش‌بینی شما باعث این اتفاق شده.

در کتاب معجزه شکرگزاری خونده بودم که  شکرگزار بودن شما باعث افزایش نعمت‌های شما و ناسپاسی باعث از دست دادن های شماست که خب در قرآن هم آیه ای با همین مضمون هست. لئن شکرتم لازیدنکم...

پاسخ:
سلام
منظور من در این پست این بود که در نهایت خدا اراده خودش رو بر تصمیمات ما اعمال می کنه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی