برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

افت تحصیلی دانشجویان

پنجشنبه, ۱۶ دی ۱۴۰۰، ۰۷:۲۹ ب.ظ

دانشجویان نسبت به گذشته بسیار ضعیف تر شده اند. حدود بیست سال قبل حتی دانشجویان ضعیف هم قادر بودند حداقل 30 درصد تمرینات کتاب های درسی معمولی (مثل ریاضی عمومی توماس یا آنالیز رودین) را حل کنند. دانشجویان قوی هم اغلب بالاتر از 90 درصد تمرینات رو میتونستن حل کنن. اما الآن اغلب حتی قوی ترین دانشجویان فعلی هم نمی تونن به رکورد توانایی حل 30 درصد از تمرینات کتاب درسی برسن. این موضوع حتی اثرش رو داره در المپیاد های جهانی هم کاملا نشون میده در حالیکه در سال های بین 1990 تا 2000 میلادی اغلب تیم های المپیادی ایران در جهان رتبه های تک رقمی کسب می کردن. اما در سال های اخیر رتبه های تیم های ایرانی به بالای 20 رسیده. ما امسال در المپیاد جهانی ریاضی 29 ام شدیم در حالیکه سال 1998 در المپیاد جهانی ریاضی رتبه ۱  دنیا رو داشتیم. جالبه که این موضوع برای کسی هم اهمیت چندانی نداره! 
امیدوارم فرصتی دست بده تا در آینده بیشتر در مورد این موضوع بنویسم.

  • عباسی

نظرات  (۶)

بله درست میفرمایید، همون طور که گفتم « همینطوری » دیده بودم و دقت نکرده بودم که ۲۰۱۸ ایران میزبان بوده. ولی الان سال های دیگه رو هم دیدم و نتایج نسبت به ۱۵  , ۲۰ سال پیش بدتر نشدند. هرچند شاید این مسأله که  سابقه  و اقبال المپیاد زیست در اون زمان ها توی ایران، کمتر از ریاضی بوده هم تاثیر گذار بوده

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Iranian_Biology_Olympiad

توی بخش history  نتایج  ادوار مختلف ایران رو زده و دو دوره ای که ایران میزبان نبوده و بیشترین طلا رو گرفته، سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ هستند که زمان های چندان دوری نیستند

 

پاسخ:
ممنون از شما
واقعیتش چون یک مقدار درگیر طراحی سوال امتحانی و ... هستم خیلی فرصت نمی کنم که بیشتر بررسی کنم. اما با همین توضیحات شما، ما در المپیاد زیست شناسی هم شاید پیشرفت چندانی نکرده باشیم. در واقع در المپیاد ریاضی افت نسبتا چشمگیر داشتیم و در المپیاد زیست شناسی درجا زدیم!
یه عنوان کسی که حدود ۱۲ سال هست که دارم در سطح دانشگاه و در اغلب رشته های مربوط به گروه ریاضی- فیزیک دارم درس میدم، این افت چشمگیر کاملا مشهود است. شما میتونید در این مورد از اساتید سوال کنید اغلب قریب به اتفاق شون همین حرف من رو تایید خواهند کرد.
البته از بین رفتن رقابت جدی در کنکور هم در این زمینه بسیار تاثیر گذار بوده.

فکر کنم دلایلش اینا میتونند باشند؛ یا ضریب هوشی کاهش پیدا کرده ( که فکر نکنم چنین چیزی باشه ) یا آموزش دبیرستانی ضعیف تر شده و یا تلاش  و علاقه برای رشته های گروه ریاضی کاهش پیدا کردند. فکر کنم دلیل اصلیش آخرین مورد باشه. ظاهرا بخشی از مطالبی که قبلا توی کتاب های درسی مدرسه بودند حذف شدند و شاید متوسط سطح  درسی به این دلیل  افت کرده، جمعیت هم کمتر شده و رقابت اونقدر شدید نیست. ولی اگه سراغ المپیادی ها بریم که قاعدتا نماینده ی بالاترین سطح آموزش هستند فکر کنم خیلی فرق نکرده باشه و فقط زمینه تغییر کرده.

 من همینطوری 2 تا از المپیاد های زیست رو چک کردم ( سال های 2000 و 2018 ) و با المپیاد های ریاضی همون سال ها مقایسه کردم. توی المپیاد زیست 2000، 2 مدال نقره و 1 مدال برنز گرفته شده. همون سال و توی المپیاد ریاضی 2 طلا 3 نقره و 1 برنز. 

سال 2018 توی المپیاد ریاضی، 1 طلا  3 نقره و 1 برنز گرفتیم، ولی توی المپیاد زیست 2018، 2 طلا، 1 نقره و 1 برنز.

کلا هم ظاهرا تیم زیست 4 نفره هست و تیم ریاضی 6 نفره 

پاسخ:
به نظرم دلیل اصلیش پایین اومدن کیفیت آموزش مدرسه ای نسبت به گذشته است.
در مورد المپیاد هم داده هاتون بایاس داره، چرا شما در المپیاد زیست شناسی به سال 2018 نگاه کردید؟ سال 2018 ایران خودش میزبان المپیاد جهانی زیست شناسی بوده و کلی امتیاز میزبانی داشته اگر به جای سال 2018 به سال 2019 نگاه کنید میبینید که ایران در سال 2019 در المپیاد جهانی زیست شناسی هیچ مدال طلایی نگرفته.

سلام دکتر.

مسئله رو میشه یکم عمیق تر نگاه کرد؛باتوجه به اینکه به رشته‌‌ی ریاضی داخل کشورمون اهمیت داده نمیشه و متقاضی پایینی یرای این رشته وجود داره و باعث شده که اغلب دانشجویانی وارد این رشته میشن شرایطشون به این صورت باشه که آخرین انتخابشون ریاضی بوده و یه تعدادی هم که کم هستند که به این رشته علاقه دارند شایدم ممکنه الویت آخرشون تو انتخاب رشته باشه (باتوجه به جوی که برای رشته های مهندسی راه افتاده) این باعث میشه که اون تعداد کم خودشون رو با اطرافیانشون مقایسه کنن و انطوری که باید تلاش و انگیزه کافی رو برای ادامه راهی قوی تر نداشته باشند.

 

پاسخ:
سلام.
بازم تاکید میکنم، این اتفاق تقریبا در تمام رشته ها رخ داده. ما حتی در المپیاد ریاضی که در سطح دبیرستان برگزار میشه هم افت چشمگیری داشتیم.
  • احمد رحمتی
  • سلام.

    جناب رییس محمدی اسم حمید نادری رو آورد، بد نیست در مورد حمید خبر بدم که امروز با ایشان تماس داشتم و با خبر شدم که در دانشگاهی در لندن در مقطع دکتری مشغول به تحصیل شدند.

    کسی که علاقه مند، مستعد و با پشتکار باشه بالاخره در حیطه ی خودش راهی پیدا میکنه و به موفقیتی میرسه. به نظرم کسی که این سه ویژگی رو داشته باشه باید تشویق کرد نه مایوس. 

    پاسخ:
    سلام. بله همینطوره
  • حسین رئیس محمدی
  • حداقل توی دانشگاه خودمون یعنی دانشگاه قم، بعد از حمید نادری کسی رو ندیدم ریاضی رو بخاطر ریاضی بخونه و کارش از روی علاقه و استعداد واقعی در ریاضی باشه. از این موارد کشف نشه بعید میدونم صرفا کسی با تمرین و آموزش بتونه رتبه جهانی بیاره و برای حل سؤالات ابتکار به خرج بده.

    کلا ریاضی بدحوری از رونق افتاده ما یه زمانی حتی توی مدرسه مجله انجمن ریاضی دانان جوان رو به دستمون می دادند در حالی که مدرسه ما توی پایین شهر قم بود. الان اصن خبری از این چیزا نیست.

    پاسخ:
    در بقیه رشته ها هم وضعیت همینه

    سلام

    یکی از مهمترین دلایلش وضعیت اقتصادی و دغدغه هاشون و ناامیدی‌شونه

    ولی خیلیاشونم بی‌دلیل تلاشی نمیکنن!!

     

     

    پاسخ:
    سلام. فکر نمی کنم دلیلش این موضوع باشه.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی