برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

تقلب

سه شنبه, ۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۲۷ ب.ظ

فرض کنید دانشجویی در امتحانی یکی از سوالات رو تقلب کرده و استاد هم فهمیده. استدلال دانشجو در اینگونه ار موارد اغلب  این است که من فقط همین یک سوال را تقلب کردم و نمره این سوال را نباید بگیرم اما بقیه سوالات را چون خودم نوشتم پس نمره آنها را باید بگیرم. این استدلال اغلب دانشجویانی است که تقلب شون توسط استاد کشف میشه.
از نظر من دانشجویی که تقلب کرده بی برو برگرد باید درس رو بیفته، نه اینکه فقط نمره سوالی را که تقلب کرده رو نگیره.
دلیلم برای اشتباه بودن استدلال این دسته از  دانشجویان این است که: سیستم نمره دهی استاد باید به گونه ای باشه که هزینه تقلب بیشتر از نفعش باشه، اگر ما بتونیم این کار رو بکنیم خود به خود دانشجو ها کمتر میرن سمت تقلب و الا بعید میدونم با توصیه های اخلاقی و  گفتن اینکه تقلب کار بدی است و ... بشه جلوی تقلب رو گرفت. دانشجویی که سوالی رو بلد نیست چرا تقلب میکنه؟ چون اغلب فکر میکنه سود تقلب بیشتر از ضررش هست. دانشجو با خودش استدلال میکنه: من که این سوال رو بلد نیستم، تقلب میکنم و به احتمال 90 درصد اصلا استاد متوجه نمیشه و در این صورت نمره این سوال رو گرفتم، اگرم استاد متوجه شد بهش میگم همین سوال رو تقلب کردم و نهایتش نمره همین سوال رو که بلد هم نبودم (و بدون تقلب هم نمی گرفتم) از دست میدم بنابراین چیزی از دست نمیدم. بنابراین همیشه فکر میکنه تقلب کردن به نفعش هست. اما اگر دانشجو بدونه به خاطر لو رفتن تقلب در حتی یک سوال کل نمره امتحان رو از دست میده در این صورت هزینه تقلب اینقدر بالا میره که دانشجو راحت تصمیم به تقلب نگیره. مورد بعدی هم اینه که از نظر من در تقلب اون کسی که تقلب رو میرسونه خیلی خیلی بیشتر از کسی که تقلب میکنه مقصر هست. اگر کسی تقلب نرسونه خود به خود تقلبی هم شکل نمی گیره! بنابراین مقصر اصلی کسی هست که تقلب رو رسونده.

  • عباسی

نظرات  (۳)

من از تقلب حمایت نکردم.

میگم باید زمینه تقلب رو از بین برد.

به نظرم طرف حس بی‌نیازی داشته باشه بهتر از اینه که دست زور بر سرش حس کنه!!!

این شبیه دزدی هست. اینکه یه جامعه شرایطش جوری باشه تا افراد رو جوری بار بیاره که نخوان دزدی کنن بهتره یا اینکه بگن دست دزد باید قطع شه و شرایط زندگی هم سخت باشه؟

توی روستای ما شرایطش با حتی روستاهای قم متفاوته. چون دوستان اهل قم که باهامون اومدن تعجب کرده بودن! شاید جالب باشه براتون که بجز شبا زمان خواب روی درب خونه ها کلید هست! شرایط مشابهش هم واسه شهرای اون استان هست. 

کلا یه مدل دیگه ای هستن. چون اینجور بار اومدن که بار کج به منزل نمیرسه!

سلام استاد وقت بخیر. بله حق با شماست , تقلب حق الناس بزرگی است. و اینکه ممکن هست کسی که تقلب میکنه خودش از برگه کسی ببینه نه اینکه کسی برسونه. البته واقعا بعضی از درسهایی که خیلی اثباتی هستند مثل جبر و انالیز و ممکن سر جلسه امتحان ادم یادش بره اول اثبات و ببینه یادش بیاد کل اثبات(به شوخی).

چرا نیمه خالی لیوانو میبینین! :)

چرا نمیگین سیستم ارزیابی ما مشکل داره؟ 

من فقط ۳ کلاس البته با یک استاد توی عمرم داشتم که به شیوه درست ارزش یابی شده..

من اصلا نمیتونم درک کنم یه دفعه حجم زیادی مطلب که با روش آموزشی غیرتعاملی بیان شده رو بیام امتحان بدم

مطمئنم به همین خاطر بود که توی کارشناسی در چند تا درس بازدهی که انتظار داشتم  رو تجربه نکردم.

من کلا نمیتونم قبول کنم استاد بیاد ۲ ساعت تند تندددد رو تخته بنویسه پاک کنه و بره و بعدش از من انتظار داشته باشه هر چی گفته بفهمم!!! 

پاسخ:
من اغلب اینجور استدلال ها را صرفا بهانه ای برای تقلب میدونم. درست مثل کارمندی که رشوه میگیره و میگه چون حقوم کمه رشوه میگیرم!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی