برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

قانون 80 به 20

يكشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۵۰ ب.ظ

یکی از چیزهایی که من واقعا بهش اعتقاد دارم همین قانون 80 به 20 هست. یعنی اگه کسی مثلا در یه روز 5 ساعت درس بخونه به احتمال زیاد 80 درصد مطالبی که تو اون روز یاد گرفته رو احتمالا تو همون 1 ساعت اول یاد گرفته و تو 4 ساعت باقیمانده فقط 20 درصد یادگیری جدید داشته.

مثلا اگه یه سوال ریاضی به من داده بشه و من نتونم تو یه ساعت حلش کنم احتمال اینکه با 5 ساعت فکر حلش کنم چیزی در حدود 20 درصد هست.

  • عباسی

نظرات  (۴)

برای من تا حالا اتفاق نیوفتاده اما اگه حالم خوب باشه میتونم حل کنم اگه نباشه اصلا
با پاراگراف آخر زیاد موافق نیستم. بارها و بارها یادمه که مساله‌ای رو در طول ترم چندین بار روش فکر کردم و نتونستم حلش کنم؛ اما درست سر جلسه امتحان، با وجود اون همه استرس و کمبود وقت، یه بار دیگه روش فکر کردم و حلش کردم. 
پاسخ:
دو تا نکته اینجا هست:
1- اگر شما تعداد سوالاتی که در طول ترم نتونستید حل کنید و بعدا توی امتحان اومدن رو مثلا 100 تا فرض کنید. چند بار این اتفاق افتاده که اون سوال رو بتونید تو امتحان حل کنید آیا بیشتر از 20 بار بوده؟
2- این قانون بیشتر به توانایی های ذهن توی یه روز خاص مربوط میشه. یعنی اگه مثلا سوالی بوده تو امتحان که شما با 1 ساعت فکر نتونستید حل کنید اگه زمان امتحان 5 ساعت هم بود شما باز به احتمال 80 درصد نمی تونستید حل کنید.علتشم اینه که توانایی های ذهنی ما یه حالت لگاریتمی داره و مثل نمودار لگاریتم در بازه ایکس بزرگتر از یک اولش شیب نمودار خوبه و قدرت ذهن بالاست اما به مرور شیب نمودار کاهش ‍‍‍یدا می کنه (هر چند که نمودار همچنان صعودیه)

جالب بود ! از قبل این سوال پس ذهنم بود که قانون 80 به 20 چیه ؟ ولی خیلی وقت بود که فراموش کرده بودم تا امشب یه دفعه یادم اومد همین که دیدم پست 80 به 20 زدید کلی جا خوردم ! الان دیگه حتی مفهومش هم فهمیدم و منم شدیدا باهاش موافقم .

چقدر جالب تاحالا نشنیده بودم.ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی