برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

آیا حدس ریمان اثبات شده است؟

يكشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۵ ب.ظ

ریاضیدان برجسته انگلیسی-لبنانی مایکل عطیه  ادعا کرده که تونسته حدس ریمان رو بعد از 160 سال اثبات کنه.

حدس ریمان به اعتقاد بسیاری از ریاضیدان ها مشکل ترین مسئله حل نشده ریاضی هست چرا که تقریبا در طول این 160 سال پیشرفت خاصی در حل این سوال صورت نگرفته ( به جز اینکه کامپیوترها تونستن 10 هزار میلیارد ریشه از تابع زتای یریمان رو پیدا کنن که برای همه ی اون ریشه ها حدس ریمان درست هست).

برنارد ریمان ریاضیدان برجسته آلمانی ادعا کرده بود که این حدس رو اثبات کرده، اما میخواد سر فرصت نوشته هاش رو   جمع و جور کنه و منتشر کنه، اما مرگ بهش مهلت نداد و ریمان در 39 سالگی از این دنیا رفت ( ریمان انسانی به شدت سخت کوش و باهوش بود، که روزگار باهاش سر ستیز داشت و با انبوهی از مشکلات در طول زندگی (به خصوص مشکلات مادی) در گیر بود و درست زمانیکه به نظر می رسید مشکلاتش درحال حل شدن هست، بیمار شد و مرد. پیشنهاد می کنم زندگی نامه ریمان رو پیدا کنید و بخونید. مثلا اینجا رو بخونید). ریمان یک ریاضیدان از نوع واقعیش بود از اون آدما که هیچ چیز نمی تونه مانع ریاضیدان شدنشون بشه.

با توجه به اینکه در زمان ریمان فقط 3 تا از ریشه های تابع زتا مشخص شده بود، من فکر نمی کنم ریمان ادعای دروغ کرده باشه. من فکر می کنم واقعا ریمان مسئله رو حل کرده بود. اما اجل مهلت نداد تا روشش رو منتشر کنه. متاسفانه شاهزاده  ریاضیات یعنی کارل فردریش گاوس هم چند سال قبل از ریمان از دنیا رفته بود و گرنه به احتمال زیاد مسئله دست گاوس می افتاد و به نظرم گاوس کار رو تموم می کرد.

به هر حال این مسئله حدس ریمان کم مسئله ای نیست و تونسته تا حالا از دست مشاهیر بزرگ ریاضی مثل هنری پوانکاره، دیوید هیلبرت، جان فون نویمان ( و خود من!!! دی- البته انصافا من تا حالا به این سوال فکر نکردم، و الا احتمالا تا حالا مسئله حل شده بود!!!!) جان سالم به در ببره.

حالا مایکل عطیه یکی از مشهورترین ریاضیدان های قرن بیستم، تو سن 89 سالگی و سره پیری، معرکه گیری کرده که تونسته یک اثبات ساده برای حدس ریمان پبدا کنه. مایکل عطیه جایزه فیلدز رو برده، جایزه آبل رو برده، استاد کمبریج، آکسفورد و انیستیتو مطالعات پیشرفته در پرینستون بوده و بنابراین کم کسی نیست و ادعاش  در مورد حل مسئله رو نمیشه به این راحتی دست کم گرفت. حالا قرار هست فردا در کنفرانس هیدلبرگ مایکل عطیه اثباتش رو ارائه بده. واقعیتش عطیه 90 سالش هست و من فکر می کنم، یه جای کار اشتباه کرده اما چون سنش دیگه رفته بالا حواسش دیگه مثل سابق جمع نیست و متوجه اشتباهش نشده.

از اینجا به بعد این پست دیگه جدی نیست!!!

حدس ریمان یکی از 7 مسئله هزاره هست که بنیاد ریاضیات کلی  برای حل هر کدوم یک میلیون دلار جایزه تعیین کرده. حدس پوانکاره یکی از این مسائل بود که در سال 2003 توسط گریگوری پرلمان ریاضیدان پرآوازه روس حل شد، اما این ریاضیدان روس جایزه رو نپذیرفت. حالا هم اگر حدس ریمان توسط مایکل عطیه اثبات شده باشه، سال ها طول میکشه که این اثبات به تایید جامعه ریاضی برسه و تا اون موقع به احتمال زیاد، مایکل عطیه مرده و این یعنی یک ملیون دلار این مسئله، مثل یک میلیون دلار حدس پوانکاره تو جیب ینیاد ریاضیات کلی میمونه!!! چقدر شانس دارن این انگلیسی ها (بنیاد کلی مال انگلیس هست). ما شانس نداریم اگر این جایزه رو به جای ینیاد کلی انجمن ریاضی ایران گذاشته بود تا حالا هر هفت تا مسئله حل شده بود هیچ و باید 7 میلیون دلار می دادیم تازه این پرلمان از 8 صبح میومد جلوی در انجمن ریاضی می نشست می گفت پول لازمم، زود باشید پولم رو بدید!!!


  • عباسی

نظرات  (۱)

بعدا نتیجه جلسه رو هم بگید!
اگه پوله رو دادن به این بنده خدا تو سن 90 سالگی به چه دردش می خوره؟ باید بره خرج ایزی لایف کنه!
پاسخ:
تا اونجا که من متوجه شدم خیلی اثباتش مورد توجه قرار نگرفت.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی