برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

علایم نگارشی

شنبه, ۵ آبان ۱۳۹۷، ۰۶:۰۰ ب.ظ

دبیرستان که بودم، اون موقع ها ما دو تا کتاب برای درس ادبیات داشتیم، یکی ادبیات فارسی و دیگری زبان فارسی. کتاب ادبیات بیشتر اختصاص داشت به شعرها و نثرها و کتاب زبان فارسی مربوط بود به درست نویسی فارسی و علایم نگارشی. اون موقع فکر می کردم این درس زبان فارسی درس بیخودیه و باید حذف بشه و به جاش باید ادبیات تدریس بشه. 

سال ها قبل وقتی مجبور شدم پایان نامه ارشد و دکتری بنویسم، فهمیدم که چقدر این درس زبان فارسی برای درست نوشتن پایان نامه ضروری هست. حالا هم وقتی دارم پایان نامه های دانشجوهای ارشد رو میخونم، می بینم که چقدر این درس مهم بوده و البته از طرف دانش آموزا اغلب مهم در نظر گرفته نشده.

حالا نظرم اینه که زبان فارسی احتمالا خیلی مهم تر از ادبیات فارسی بوده و حتی یک درس نگارش زبان انگلیسی هم کنار درس زبان معمولی باید ارائه بشه تا ما بدونیم کجا باید ویرگول بزاریم، کجا دونقطه، کجا ویرگول نقطه و ....

الآن  به کار بردن درست علایم نگارشی در نوشتن مقالات انگیسی برام تبدیل شده به یه مشکل. البته تو فارسی هم همین مشکل رو دارم اما تو فارسی چون اغلب ما ایرانی ها این مشکل رو داریم، عموما ایرادات علایم نگارشی رو زیر سبیلی رد می کنیم و خیلی به روی هم نمیارم. البته تصمیم دارم یه کتاب خوب آیین نگارش پیدا کنم و بخونم بلکه این مشکل تا حد زیادی کاهش پیدا کنه.

  • عباسی

نظرات  (۱)

میتونستن بجای چنددسال زبان فارسی مزخرف یه بار ل مطالبو بگن :|
من که خوابم میگرفت!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی