برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

پیش بینی کرونا

پنجشنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۸، ۰۱:۱۲ ق.ظ

پیش بینی من از آمار مبتلایان به کرونا در کل ایران (برای  یک هفته آینده) براساس آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت تاکنون:

 

" من این پست رو براساس آماری که تا امروز وزارت بهداشت داده آپدیت میکنم،" آپدیت اول شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸"

 

پنج شنبه ۹۸/۱۲/۸     : آمار مبتلایان بهبود نیافته: ۱۹۰   آمار فوتی ها: ۲۲ نفر  (منقضی شده، خطای نسبی پیش بینی در مورد تعداد فوتی ها ۱۸٪)

 

جمعه: ۹۸/۱۲/۹        : آمار مبتلایان بهبود نیافته: ۲۵۴    آمار کل فوتی ها: بین ۲۴ تا ۲۵ نفر (منقضی شده، خطای نسبی پیش بینی در مورد تعداد فوتی ها ۲۶٪)

 

شنبه ۹۸/۱۲/۱۰       : آمار مبتلایان بهبود نیافته: ۳۲۸     آمار کل فوتی ها:  بین ۲۷ تا ۲۸ نفر (منقضی شده، خطای نسبی پیش بینی در مورد تعداد فوتی ها ۳۵٪)

 ********* این خطاهای نسبی زیاد هستن و تخمین قابل قبول نیست*******

 

پیش بینی برای یک هفته آینذه براساس آمارهای موجود (هر چند این آمار ها غیر دقیق هستند!!!)، نوشته شده در شنبه ۹۸/۱۲/۱۰

 با توجه به تغییر مدل در روز ظهر شنبه 98/12/11 تغییراتی در جواب ها ایجاد شد و من پست رو آپدیت کردم.

 

یکشنبه  ۹۸/۱۲/۱۱   : آمار مبتلایان بهبود نیافته : 556            آمار فوتی ها: 53 نفر

 

دوشنبه ۹۸/۱۲/۱۲   : آمار مبتلایان 655            آمار فوتی ها: 63 نفر

 

سه شنبه ۱۳/۱۲/۹۸ : آمار مبتلایان: 769        آمار فوتی ها: 74

 

چهارشنبه ۹۸/۱۲/۱۴    : آمار مبتلایان: 901       آمار فوتی ها: 87

 

پنج شنبه  ۹۸/۱۲/۱۵  : آمار مبتلایان: 1053           آمار فوتی ها:102

 

جمعه  ۹۸/۱۲/۱۶   : آمار مبتلایان بهبود نیافته: 1228  آمار فوتی: 119

 

شنبه  ۹۸/۱۲/۱۷   : آمار مبتلایان بهبود نیافته: 1429     آمار فوتی:139

=========================

براساس آمار چند روز اخیر، پارامترهای مدل گفته شده در پست قبلی رو دوباره تخمین زدم و به این اعداد رسیدم.  این تخمین ها برای کل کشور هست!!! اینکه چقدر درست در بیاد رو نمی دونم!!! البته تعداد پارامترهای مدل زیاد هست و در عین حال من نیاز داشتم تا آمار مبتلایان اولیه تشخیص دادن نشده رو بدونم که هیچکس تعداد شون رو نمی دونه و سعی کردم با فیت کردن مدل روی داده های موجود اون رو تخمین بزنم.

 

پ ن۱: پیش بینی در زمینه هایی که به انسان ها مربوط میشه، خیلی متفاوت از پیش بینی در سایر زمینه هاست، مثلا اگر یک هواشناس پیش بینی کنه فردا باران میاد، پیش بینی کردن یا نکردن این هواشناس تاثیری در اومدن یا نیومدن باران نداره!!! اما فرض کنید یک پزشک پیش بینی کنه که به خاطر یک بیماری که ناشی از خوردن گوشت مرغ هست سال بعد ۱۰هزار نفر میمیرن، اما خود این  پیش بینی باعث میشه، سال بعد خیلی ها گوشت مرغ نخورن و در نتیجه این پیش بینی پزشک اشتباه از آب در بیاد.

اگر اشتباه نکنم ریاضیدان ایتالیایی کاردانو، روز مرگ خودش رو پیش بینی میکنه و بعد تو روزی که پیش بینی کرده بود، کاملا سالم بوده و اثری از مرگ درش مشاهده نمیشده، و برای اینکه پیش بینیش غلط از آب در نیومده باشه، خودش همون روز خودکشی میکنه!!!

 

پ ن۲: به نظر نمیاد این تخمین ها چندان درست از آب در بیان، علتش اینه که من سعی کردم پارامترهای مدل رو  براساس آمارهای وزارت بهداشت و هم چنین تا حدی آمارهای جهانی تخمین بزنم، اما به طرز عجیبی آمارهای وزارت بهداشت ما با آمارهای سایر کشورها نمی خونه و یک مقدار عجیبه. مثلا نسبت آمار فوتی های ما به کل مبتلایان در حال حاضر حدود ۴ برابر سایر کشورهاست ( اینجا رو ببینید). به نظر میرسه توان آزمایشگاهی کشور در حدی نیست که بتونه حجم زیادی از تست ها رو در هر روز جواب بده و بنابراین به جز کسانیکه وضعیتشون خیلی وخیم هست از سایر افراد اصلا تست کرونا گرفته نمیشه. بنابراین تخمین پارامترها براساس آمارهای وزارت بهداشت، عملا غیر ممکن هست!!!

پ ن ۳: به دلیل عدم کارایی مدل اراپه شده در چند روز گذشته من این مدل رو کنار گذاشتم و از مدل ریاضی جدیدی برای پیش بینی کرونا استفاده میکنم. به این پست مراجعه کنید "پیش بینی کرونا براساس مدل جدید"

  • عباسی

نظرات  (۵)

سلام

آطلاعیه امروز وزارت بهداشت:
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: بر اساس نتایج آزمایشگاهی از ظهر دیروز تا ظهر امروز، ابتلای 385 مورد جدید به کووید19(کروناویروس جدید) در کشور قطعی شده و مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور، به 978 نفر رسید.

 

دکتر جهانپور افزود: خوشبختانه آمار بهبود یافتگان مبتلایان به کووید19 در کشور رو به افزایش است و تا کنون 175 نفر بهبود یافته اند.

آماری که درباره فوتی ها تخمین زده شده برای روز یکشنبه خیلی نزدیک به آماری هست که وزارتخانه اعلام کرده ولی رشد مبتلایان بهبود نیافته خیلی زیاد هستش

پاسخ:
سلام. مدلی که نوشتم تخمین پارامترهاش با اطلاعات کم موجود بسیار سخت هست. دارم روی یک مدل جدید کار میکنم که به پارامترهای اولیه ‌ی کمتری وابسته باشه، همین که تموم بشه نتایجش رو روی وبلاگ میزارم.

ببخشید نظرتون درباره این مقاله چیه؟

پاسخ:
مقاله جالبی هست و من چند روز قبل دیده بودمش تخمینش نمی دونم چقدر به واقعیت نزدیکه!!!
وزارت بهداشت با یه کار آماری به راحتی میتونه تخمینی از افراد مبتلا به دست بیاره. کافی از ۳۰۰۰ نفر به طور رندوم تست کرونا بگیره و ببینه بینشون چند نفر تستشون مثبت هست. اما به دلایلی که خودشون صلاح میدونن نه این امار و نه آمارهای دیگه ای رو که  دارن منتشر نمی کنن. روزنامه اعتماد امروز نوشته:
در مورد کرونا ‏‏چندین آمار وجود دارد و یا می‌تواند وجود داشته باشد ولی نوعا جابه‌جا مطرح و موجب اضطراب و سردرگمی می‌شود. تعداد ‏‏واقعی مبتلایان به کرونا: این آمار وجود ندارد. برای اینکه این آمار به دست بیاید باید از همه افراد جامعه تست گرفته شود که این ‏‏کار شدنی نیست. حدس و گمان در این مورد بر اساس سایر آمار‌ها وجود دارد. (در یک گمانه علمی در خارج از کشور این تعداد ‏‏‏۱۸۰۰۰ نفر اعلام شده است. این فقط گمانه است و نه آمار.) تعداد کسانی‌که با بروز علائم به مراکز اعلام شده مراجعه کرده‌اند: ‏‏این آمار وجود دارد ولی اعلام نشده است. ‏
تعداد کسانی‌که با نشانه‌های بیماری کرونا در مراکز بیمارستانی اعلام شده بستری شده‌اند: این آمار وجود دارد ولی اعلام نشده ‏‏است. ‏
تعداد کسانی‌که در مراکز درمانی معاینه شده‌اند و به آن‌ها توصیه شده است که در خانه قرنطینه باشند: این موارد مشخص است، اما ‏‏ممکن است آمار آن استخراج نشده باشد. ‏
تعداد کسانی‌که تاکنون تست کرونا برای آن‌ها انجام شده است: این آمار موجود، اما اعلام نشده است. ‏
تعداد کسانی‌که تست نهایی کرونای آن‌ها مثبت بوده است: آمار آن اعلام شده و رقم آن تاکنون ۳۸۸ نفر است. ‏
تعداد فوتی‌هایی که تست کرونای مثبت داشته‌اند. این تست ممکن است قبل یا بعداز فوت انجام شده باشد: تاکنون ۳۴ نفر. ‏
تعداد بیمارانی که با ظن قوی نسبت به ابتلا به کرونا فوت شده‌اند، اما تست کرونا برای آن‌ها انجام نشده است. این افراد با تشریفات ‏‏تدفین بیماران کرونایی دفن شده‌اند: آمار موجود اعلام نشده است. ‏
کسانی که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده و در حال حاضر بستری هستند: این آمار وجود دارد، اما اعلام نشده است. ‏
تعداد کسانی‌که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده و در بیمارستان درمان شده و ترخیص شده‌اند: تاکنون ۷۳ نفر
تعداد کسانی که با احتمال کرونا بستری شده‌اند ولی تست کرونای آن‌ها منفی بوده است: اعلام نشده است. ‏
تعداد مبتلایانی که سابقه سفر به مناطق آلوده و یا تماس با فرد مبتلا را در سابقه خود داشته‌اند: احتمالا وجود دارد، اما اعلام نشده ‏‏است. ‏
تعداد مبتلایان از کادر درمان که به واسطه شغل خود مبتلا شده‌اند، به تفکیک نتیجه بیماری؛ بستری/ فوت/ بهبود: احتمالا وجود ‏‏دارد، اما اعلام نشده است. ‏
تعداد موارد ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس نتیجه نهایی تست کرونا: ۱۴۳ نفر. ‏
==============

اگر وزارت بهداشت همین آمارهایی رو که داره رو حداقل در اختیار متخصصین قرار میداد، میشد تخمین خیلی خوبی از شیوع بیماری در کشور به دست آورد  بعد تخمینی از شدت بدی وضعیت در آینده  زد و از الآن براش آماده شد.

بنظرم باید جریمه بذارن واسه بیرون رفتن مردم قم:|

اخه یعنی چی از یه طرف ماسک و محلول ضدعفونی کننده میدن به مردم و ماشین سپاه راه میفته اعلام کنه نیان بیرون مردم!!! اونوقت توی فروشگاه مردم بدون هیچ مراقبتی بصورت تنگاتنگ در صف خرید بدون ماسک وامیستن؟

من یه چیزو خوب میفهمم اینه که الان دستاورد کرونا باید اتحاد جامعه باشه چرا باید امار مبتلایانی که اعلام میشه کم و زیاد شه بخاطر اینکه یه عده بی فکر مراقب خودشون نیستن چرا نمیفهمن یه نفر مراقب نباشه جون دهها نفر در خطره... عی خدا!

جالب بگین چیه..

من خودم هنوز بطور کامل علایمم برطرف نشده اصلا نمیرم بیرون و کسیم پیشم نیست مریض نشه یه وقتی. اونوقت از دندانپزشکی که قم میرم زنگ زده بیا کارت اماده س!! گفتم من قم نیستم گل! گفت فردا بیا :| گفتم کرونا گرفتم گفت ۴شنبه بیا! گفتم ببین به جناب دکتر سلام برسون من الان نمیتونم بیام :|

پاسخ:
دیگه فایده ای نداره جریمه گذاشتن، بیماری در سراسر ایران پخش شده.

بله دقیقا همین حرکت رو من چند روز پیش که مورد مشکوک به علائم کرونا رو داشتم و مراجعه کردم به بیمارستان با وجود پرداخت هزینه اصرار بر این داشتن که فعلا در منزل استراحت داشته باشم و اگر خیلی حاد شد اونوقت دوباره مراجعه کنم.

 

 

پاسخ:
متاسفانه امکانات خیلی محدوده!!! البته یه بدی هم داره، چون آمار مبتلایان به درستی تخمین زده نمیشه، مدل های ریاضی کاراییشون رو از دست میدن، چون نمیشه پارامترهای مدل رو درست تخمین زد.

سلام وقت بخیر استاد

با این وجود اوضاع خیلی وخیم تر از اون چیزی هستش که اعلام کردن و این آماری هم که سایت های غیر ایرانی از وضعیت ایران اعلام میکنن از آمار سایت وزارت بهداشت برداشته شده است.

 

خدا کنه که این فقط یه اشتباه آماری باشه که خیلی بعیده:)

پاسخ:
سلام. من اصلا فکر نمی کنم که وزارت بهداشت داره پنهان کاری میکنه، بلکه توان آزمایشگاهی وزارت بهداشت بسیار پایین هست و به همین دلیل امکان گرفتن تست از خیلی از افراد نیست!!! در واقع تعداد مبتلایان خیلی بیشتر هست، اما چون تجهیزات آزمایشگاهی به اندازه کافی وجود نداره، از خیلی از موارد مشکوک آزمایش گرفته نمیشه و بنابراین بیماری شون اعلام نمیشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی