برداشت های من از جهان پیرامون

بایگانی
آخرین نظرات

نظر شما چیه؟

جمعه, ۲۰ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۱۱ ق.ظ

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از این د ناو (ای تی ان)، یک معلول سیاهپوست آمریکایی که مبتلا به کرونا بود، به دلیل عدم رسیدگی در بیمارستان جان خود را از دست داد. پزشکان حدود یک هفته از مراقبت درمانی این معلول که مایکل هیکسون نام دارد، خودداری کردند. توضیحات پزشک به همسر او به شرح زیر است:

پزشک: چون دیگر زندگی اش زندگی با کیفیتی نیست.

ملیسا هیکسون، همسر سیاهپوست معلول: منظورتان چیست؟ چون فلج است و مشکل ذهنی دارد، زندگی اش کیفیت ندارد؟
پزشک: همینطور است.

ملیسا هیکسون: پس کشتن یک نفر (پزشک سخنان او را قطع کرد)
پزشک: فکر نمی‌کنم این کشتن باشد.

برای نجات جان این مرد، او را تحت درمان و مراقبت‌های پزشکی قرار ندادند، چون از نظر آن‌ها «کیفیت زندگی او» ارزش نجات دادن نداشت.

پزشک: موضوع این است که آیا کمک به او باعث بهبود کیفیت زندگی و خواهد شد؟ آیا این کمک به او در بهبود هیچ چیزی کمک خواهد کرد؟ و آیا او در نهایت نتیجه را تغییر خواهد داد؟ جواب همه این سؤالات خیر است.

ملیسا هیکسون: منظورتان چیست که جواب همه این‌ها منفی است؟
پزشک: چون زندگی او کیفیت ندارد.

ملیسا هیکسون، همسر سیاهپوست معلول: منظورتان چیست؟ چون فلج است و مشکل ذهنی دارد، زندگی اش کیفیت ندارد؟
پزشک: همینطور است.

ملیسا هیکسون: چه کسی تعیین می‌کند زندگی یک نفر کیفیت دارد یا نه... چه کسی می‌گوید اگر کسی معلول باشد، زندگیش بی کیفیت است؟
پزشک: من تصمیم گیرنده نیستم. با این حال، پاسخ به این سؤال که (این کمک) تاثیری در کیفیت زندگی او خواهد داشت یا کیفیت زندگی او را بهبود خواهد بخشید، منفی است.

ملیسا هیکسون: چرا؟ زنده بودن کیفیت زندگی را بهبود نمی‌بخشد؟
پزشک: با وصل بودن این همه شلنگ به بدن و بیش از دو هفته وصل بودن به دستگاه تنفس، زندگی او بهبود نمی‌یابد. همه بیماران ما اینجا کوویدی هستند و مشکل تنفسی دارند. آن‌ها بیش از دو هفته است که اینجا هستند.

ملیسا هیکسون: پس دستگاه تنفس تا زمانی که بمیرند به آن‌ها وصل است؟
پزشک: اگر بخواهم صادقانه بگویم، بله.

ملیسا هیکسون: پس اگر کسی نمیرد، شما می‌گویید که این فقط یک احتمال بود؟
پزشک: تعداد آن‌ها انگشت شمار است. سه بیمار بودند که دوام آوردند.

ملیسا هیکسون: پس سه نفر جان سالم به در بردند؟
پزشک: همینطور است.

ملیسا هینکسون: بسیار خب.
پزشک: منظورتان را می‌فهمم. (با خودتان می‌گویید که) سه نفر (جان سالم به در برده اند)، (همسر من) با آن سه نفر فرقی ندارد. اما آن سه نفر جوان هستند و هیچ مشکل پزشکی (جسم) ندارند. این مرد (همسرت) جوان است، اما مشکلات پزشکی زیادی دارد.

مایکل هیکسون از سال ۲۰۱۷ پس از حمله‌ای قلبی از دو دست و دو پا فلج شد و به علت کمبود اکسیژن دچار آسیب مغزی شد. وی در مرکز نگهداری معلولان مبتلا به کووید ۱۹ شد و در بیمارستان بستری شد. اما پزشکان از درمان او خودداری کردند.

=====================

 

من از این پزشک متعهد حمایت میکنم و به نظرم کار کاملا درستی انجام داده، وقتی منابع محدود هست و متقاضی زیاد باید منابع در اختیار کسانی قرار بگیره، شانس بیشتری برای زنده بودن دارن.

این پزشک خیلی راحت میتونست یه دستگاه به این بیمار وصل کنه و خودش رو راحت کنه و بعد بیاد از کمبود امکانات بناله و همه هم براش دست بزنن، اما حاضر نشده منطق رو فدای خوب جلوه دادن خودش بکنه، چنین افرادی واقعا شایسته تقدیر هستن.

فرض کنید شما در صحنه جنگ حضور دارید و دو در حال عقب نشینی دو نفر زخمی هستن و شما میتونید یکی رو با خودتون به عقب ببرید، طبیعیه که باید کسی رو ببرید که شانس بیشتری برای زنده بودن داره. این رو میشه با آمار و احتمال هم نشون داد که این تصمیم بهینه هست.

 

  • عباسی

نظرات  (۷)

سلام

از اول بیماری بابام

همه تلاشمو کردم تا بیماریشو نفهمه

پزشکشون هم باهام همکاری کردن.

با شیمی و پرتو درمانی بیماریشون خوب شد 

بعد یه دفعه یه لخته خون بزرگ در ساق و ران پا..

بعد از فوتشون متوجه شدم بعضی افراد در اثر شیمی درمانی خون لخته میشه بدنشون

اما میگم مگه پزشک اینو نمیدونست؟؟؟

نمیشد همراه اون تزریق داروهای شیمی درمانی داروی ضدانعقاد تجویز کنه که خون رقیق بمونه؟

خیلی عجیبه نه؟

 

پاسخ:
سلام. نمی دونم، شاید این کار باعث تداخل دارویی میشده که پزشک انجام نداده. 

چقدر جالب و عجیب.

من یکی از بیماری های ژنتیکی خانوادمون رو گرفتم. برام جالبه بدونم احتمال اینکه سرطان هم اتفاق بیفته چقدره!!!

پاسخ:
امیدوارم که احتمالش صفر باشه.

سلام 

ممنون استاد 

الهی غم نبینین. برای شما و خانواده عزیزتون لحظات سرشار از سلامتی و شادی آرزو دارم.

.........

بابام سرطان نازوفارنکس داشتن. خیلی اتفاقی متوجهش شدم. احساس توده در قسمت غدد لنفاوی سمت چپ صورتشون..  و گفتن قابل درمانه.

یعنی شیمی درمانی هم خوب جواب داد طوری که پزشک گفت معجزه شده و بعد پرتودرمانی لعنتی گفتن دیگه درمان تمومه و کاملا خوب شدن..

(یادمه اون شب از خوشحالی تنهایی کل یزد رو دویدم!)

بعد یه دفعه یه پاشون ورم کرد..

خیلی عجیب بود که هیچ پزشکی دلیلش رو نفهمید

اولین بیمارستان از روی سونو گفت امبولی ریه وقتی سیتی قبل و بعد از ورم پا رو بردم گفتم خب؟؟ گفت این دو سیتی تفاوتی باهم ندارن!

دومین بیمارستان حدس های نزدیک تری بنظرم داشت

اینکه یا دلیلش کراتین بالاست(که دارو داشت یا گفتن نهایتا دیالیز!!)

یا اینکه حتی یک سلول سرطانی وجود داشته که از طریق جریان خون وارد مغز شده(که راهی نداشت)

من و داداشم همه تلاشمونو کردیم.. تعبیر داداشم این بود که استخوان هامون له شد ولی فایده ای نداشت...

.....

عجیب ترین چیز این بود که بابام ۶ روز قبل از فوتشون بهمون گفتن دارم میمیرم حلال کنین.

......

در مورد هوش مصنوعی بنظرم باید وارد مراحل درمان هم بشه..

اصلا چرا برای سرطان پیشگیری یا درمانی قطعی نیست.

بابام روزی نبود ورزش نکنه(قم که بودیم هر روز ۴ صبح ورزشگاه تختی یا حیدریان بود)

غذا و روغن ها هم طبیعی استفاده میکردن

......

پدر بزرگم

عمه‌م

بابام

و داییم که نسبت نزدیک با بابام داشتن

همگی سرطان داشتن اما انواع مختلف.

اینو به یه دوستم که پزشکه گفتم تا کمی فکر کنه و تحقیق کنه تا گفتم گفت عه جالبه!

دوست دارم هوش مصنوعی رو در مورد سرطان کار کنم

پاسخ:
سلام. ممنون.
===========
برای درمان سرطان به نظرم باید مستقیما ژن ها دستکاری بشن. درست به همین دلیل هاست که من یکی از طرفداران پر و پا قرص دستکاری ژنتیک انسانی هستم.  هر نطفه انسانی باید به دقت از نظر ژنتیکی بررسی بشه، تغییرات مورد نظر در ژن هاش داده بشه و بعد اون انسان مسیر تولد رو طی کنه. ما فعلا به چنین سطحی از دانش نرسیدیم اما در مسیر این گام بزرگ هستیم.  دستکاری ژنتیک، انسان هایی سالم تر، قوی تر، شجاع تر، راستگوتر، صبورتر، زیباتر و ... رو به دنیا هدیه خواهد کرد.

سلام

 

ببسیار عالی بود و کار این پزشک با منطق و عقل سازگار بود بنظرم

 

در کل زمانی که باید تصمیم بگیری و محدود هستی باید اونی که احتمال رخ دادن بالایی داره رو انتخاب کنیم.

پاسخ:
سلام. 
کلا باید در هر زمینه ای نگاه هزینه به فایده داشت.

من یه چیزی فهمیدم

پزشک متعهد اینجا وجود نداره یا خیلی نادره

انقدر با کندی و با آزمون و خطا و بیخیالی کار انجام دادن تا بابامو از دست دادم.

با اینکه به دستور پزشک خودشون اورژانسی باید میبردن ICU ولی ۳ روز در اورژانس نگه داشتن چون تخت های لعنتی شون پر بود بعد ۳ روز میگم لامصب نامه تو بنویس میخواهیم ببریمشون بیمارستانی که ICU ش جا داره انگار به کلاس بیمارستانشون برخورد و یواشکی به همکارش گفت کو تا من بنویسم و اونا قبول کنن اینو گفت دیگه تمام احترامی که براش قائل بودم ریختم دور فکر میکنن ادم اسکوله که با گفتن اینکه بذار بگم یه گزارش از بیمارتون بگیرن ساکت شه منم پررو تر از خودش گفتم ببین الان ۳ روزه هر روز ۱۰۰ بار گزارش گرفتن گزارش رو اول میگیرن برای کمک به تشخیص و بعد شروع درمان لعنتی تون.

اخه با همون آزمایش و سیتی و ادعاشون تشخیص درست ندادن چون بیمارستان دیگه بردیم تشخیصش چیز دیگه ای بود که دیگه وقت نشد ببینیم کدوم درسته

لعنت به همه‌شون

پاسخ:
سلام، واقعا بابت فوت پدرتون متاسفم، ان شالله که روحش قرین رحمت الهی باشه.
======
به نظرم با پیشرفت هوش مصنوعی و به خصوص یادگیری ماشین این مشکلات به این شکل دیگه رخ نمیدن، پیشرفت های خوبی تو این زمینه شکل گرفته و الان برنامه های کامپیوتری وجود دارن که بهتر از پزشکان دارن کار تشخیص رو تو بعضی از زمینه ها انجام میدن.

مثلا در همین زمینه تفسیر عکس های سی تی اسکن توسط ماشین، پیشرفت های فوق العاده ای در حال رخ دادن هست، احتمالا در بیست سال آینده تمامی آزمایشات پزشکی و عکس ها توسط ماشین ها تفسیر خواهند شد و این موضوع باعث میشه خطا های پزشکی به طرز چشم گیری کاهش پیدا کنه.

برای من فرقی نداره طرف مقابلم معتاد باشه یا سالم

پیر باشه یا جوان

زن باشه یا مرد.

فکر میکنم حوزه پزشکی به اندازه ادعاش در کل کشور، در عمل و در شهرهای غیر پایتخت توانی نداره! چون بنظرم حداقل کاری که باید انجام بشه فراهم کردن محیط استریل واسه مراجعینه که در حال حاضر ازش عاجزن!!!

بحث غافلگیری هم خنده داره واقعا!!! 

شاید باورش سخت باشه ولی همین پریروز اورژانس یکی از بیمارستانای خوب قم فاصله قرار دادن تخت بیمارا به ۲تا۴ سانت کاهش پیدا کرده بود! و یه عده بد حال دیگه در سالن منتهی به اورژانس در حال درمان بودن.

من که حس بودن در بیمارستان جنگ زده داشتم!!!

پاسخ:
معتادها جز ضرر و زیان برای جامعه چیزی ندارن!!! 

سلام

آره درسته. فقط بنظرم باید اولویت بندی در کیفیت درمان انجام شه..

 

..........

امروز بیمارستان یه پیرمرد بی خانمان اورده بودن

به حال خود رهاش کرده بودت و چون همراه نداشت پرستارا براش کاری نمیکردن.

تشنه ش بود من چند بار خواستم براش آب ببرم همراهای دیگه‌م نذاشتن ببرم

گفتن میری پیشش مریض میشی... معتاده ولش کن بابا!

جای غم انگیزش اینجا بود که بنده خدا داد زد تشنمه...

امروز از ادعای مسلمونی آدمای اونجا تعجب کردم البته از همراهامم عصبانی شدن..

آرزو کردم هیچ آدم تنهایی انقدر به خفت نیفته.

پاسخ:
سلام. 
اگر واقعا پیرمرده معتاد بود ارزش کمک کردن نداشت!!!

اما اگر معتاد نبود باید حتما بهش کمک میشد، هیچ انسانی نباید زجر بکشه. من از کار اون پرشک امریکایی حمایت کردم چون میدونم که کارش باعث میشد اون معلول کمتر زجر بکشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی